torsdag 29 augusti 2013

Fyskoll

Nu har det inte blivit mycket skrivet här på ett tag men jag har helt enkelt inte haft tid. Har jobbat, jobbat och jobbat =) Dag som kväll, vardag som helg.

Idag har jag iaf varit på en sedan länge inbokat check av Täppas, en rent fysisk check hos hundfysioterapeut. Det var under en period i somras som han höll på att "krångla" på vissa promenader. Han ville inte fortsätta gå utan skulle bara vända hem. Täppas älskar ju att vara ute och röra på sig så jag började ju undra om han hade ont någonstans... Det skedde på enstaka promenader under 2-3 veckor men sedan dess har jag inte märkt av det en enda gång.
Det kan ju bero på värmen, magont eller annan smärta. Men eftersom jag motionerar och tränar mycket med honom måste jag ju veta om allt står rätt till eller inte.

Jag är ju van att alla veterinärbesök slutar med att en massa skit upptäcks så jag hade typ ställt in mig på artros i hela kroppen och en bruten rygg. Minst =) Så därför blev jag ju väldigt lättad när inget allvarligt hittades.

Anna kände igenom hela honom. Klämde, tryckte, böjde och bände. Jag är riktigt förvånad över att Täppas inte protesterade mer än vad han gjorde. Men så har han ju inga negativa upplevelser från Anna eller hennes lokal.
Nacke, rygg, länd, kors mm. var felfritt. Svanskotor och bäcken likaså. Han har full rörlighet i alla ben (kom utan problem ut på maxläge i stretchen vilket är väldigt bra för en 10-åring). Hon mätte muskelmassa över låren för att se om det skiljde sig mellan höger och vänster lår (tydligen inte ovanligt på äldre hundar) men han var exakt lika musklad över båda låren.

Det enda att hålla koll på framöver är tårna (!). Anna misstänker lite åldersförslitning och början till lätt artros i tårna. Han har inga problem att röra tårna och det är (ännu) inget som gör ont eller hindrar honom på något sätt. Men hon kände lite knakningar mm. när hon höll på med tårna. Jag ska tänka på att inte gå överdrivet långa promenader på grus, då just grus tydligen kan kännas obehagligt vid tåproblem. Jag ska även ha koll på hur han reagerar på kylan i vinter, det kan vara så att han blir lite stel i tårna när det är kallt och då inte vill gå alltför långt, lätt får köldkramp mm. Redan i vintras var han ju faktiskt inte jätteroad av att gå långt när det var kallt just p.g.a. att han fick köldkramp smått hela tiden...
OM han kommer behöva drogas ner något framöver (t.ex. p.g.a. magen) så kan det vara på sin plats att ta en röntgenplåt över tårna men det är inget jag behöver göra bara för tårnas skull, inte ännu i alla fall.

Summan av kardemumman är att han är väldigt fräsch för sin ålder! Inga restriktioner mer än att jag såklart måste ha i bakhuvudet att han inte är valp längre och att han käkar flera mediciner. Men annars är det bara att köra på =)

Dessutom är vikt och hull perfekt. Det kändes skönt att höra eftersom jag under sommaren fått höra från flera håll att han är på tok för mager. Tja, det beror på vad man jämför med. Jag tycker de allra flesta dvärgschnauzrar är överviktiga så ställer man Täppas bredvid en överviktig skäggis, ja då ser han nog mager ut...
Däremot skulle han kunna vara lite mer musklad. Tro mig, jag försöker men det är svårt att bygga muskler på vegetariskt fettsnålt foder och dessutom kortison som minskar muskelmassan...

Näpp, nu ska jag snart iväg och jobba och sen är jag leeedig =) Ska åka någonstans tänkte jag men vet ännu inte var jag hamnar. Orsa antagligen ;)

Inga kommentarer: