torsdag 11 december 2014

Draghundsskola

De senaste veckorna har jag slitit mitt hår av avund när jag sett alla bilder och filmer från säsongens första slädturer! Förberedelserna börjar ju alltid under sensommar/höst med simning av hundar (i den mån man har tid, ekonomi och möjlighet att simma alla hundar...) och stegvis ökade motionsturer för att hundarna ska få en massa mil i benen och vara så redo som möjligt när snön väl kommer. Då kan man på riktigt börja förbereda för tävlingssäsongen!

Mitt malamute 4-spann som jag körde några dagar i jan -13!
Tänkte passa på att tipsa om en draghundsskola som finns hos Svenska Draghundssportförbundet. Nu gäller den visserligen inte slädhundsstil utan närmare bestämt nordisk stil (skidor) men det är ju spännande det med. Fokus ligger väl främst på vorsteh och vorstehblandisar då det är den typen av hund man når störst framgång med i tävlingssammanhang.
Kursen innehåller t.ex. info om hundens utrustning, förarens utrustning, skidteknik och valla, inkörning av hunden, lättare träningslära, tävlingsgrenar och klassindelning mm.

Den är ganska basic men är man lite nyfiken på draghundssport kan den ändå vara värd att se. Efter varje del måste man få 60% rätt på ett gäng frågor för att få  tillgång till nästa steg men klarar man inte 60% rätt har man nog läst texterna väldigt slarvigt eller typ sovit under filmerna...

Man måste skapa ett konto och logga in för att kunna se men det är helt kostnadsfritt. Draghundsskolan hittar ni hos svenska draghundssportförbundet eller via denna länk:
Draghundsskola - nordisk stil

Inga kommentarer: