fredag 2 januari 2015

Resumé 2014

Jobb-plugg-jobb-plugg-jobb-plugg... Egentligen sammanfattar de två orden väldigt bra hur förra året såg ut. Friskvårdsutbildningen tog betydligt mer tid än jag räknat med. Och när jag kikar på det ekonomiska för DogSpirit så inser jag att ja jobbat mer än någonsin tidigare. Av förklarliga skäl blir det inte lika mycket roliga aktiviteter med Täppas längre och eftersom den här bloggen enbart är tänkt för det hundiga (med inslag av F1 och WRC) så blir det lite mindre skrivet än tidigare, faktsikt har jag aldrig tidigare slrivit så lite som förra året. Men det får bli en liten sammanfattning ändå!

Januari
Månaden inleds i Orsa med noll snö och ingen som helst vinterkänsla. Snön kommer iaf till slut och jag passar på att åka upp och snöbada lite =) Det är ovanligt mycket på jobbfronten och friskvårdsutbildningen rullar på. Månaden avslutas i Orsa med svenska polarhundsmästerskapen!



Februari
Rally Sweden!! Ogier fastnade i en snövall innan jag ens hunnit fram men kunde tack och lov fortsätta rallyt om än utan vinstchans. I övrigt drunknade jag i jobb och avslutade månaden med att åka 10-spann husky uppe i Orsa.



Mars
Åker kickspark i Orsa (hemma fanns det ju inte en cm snö...) och Täppas lär sig laga fisksoppa (lägga fuskfiskar och andra ingredienser i en kastrull). Jag promenerar med riesenschnauzern Nora och övar massage och stretching på henne.



April
Täppas tränar kroppskontroll på IKEA-pallen genom att sakta gå över sju pallar som står med lite mellanrum. Vi promenerar i Bogesund med Bella & Kiro och påsklovet spenderas på Smögen. Täppas hjälper mig som demohund på aktiveringspromenaderna.



Maj
Börjar ge Täppas Ghee som visar sig vara rena mirakelkuren. Jag springer sönder min fot och kan typ inte gå mer än 10 min promenader resten av månaden. En snäll kursare fixar Mika Häkkinens autograf och månaden avslutas med F1 i Monaco där jag även lyckas få Marcus Ericssons autograf =)


Juni
Täppas fyller 11 år! Det blir en tur till Fulufjället och Täppas går en endagskurs "nosutmaningen". Midsommar spenderas i Orsa och i slutet av månaden vaknar Täppas upp blockhalt och med skakningar i hela kroppen. Skakningarna åtgärdas lätt men den skadade tån får allt vila. Vila och korta koppelpromenader är precis vad man önskar sig lagom till semesterns start och fjällturer ;)


Juli
Semestern startar och vi åker upp till Orsa. Testar tån som är bra, aktiverar och promenerar. Åker till Sälen och tittar på soluppgången. Åker vidare till Smögen och Täppas blir dålig. Det blir en nattlig bilfärd ner till Göteborg där Täppen läggs in. Det visade sig vara pankreatit. Går ett webinar i tre delar om näringslära för hund.


Augusti
Täppas återhämtar sig från pankreatiten och han kollas även hos fysioterapeut och reagerar vid sin högra si-led. Laser, massage, stretching och olika övningar gör att han sedan blir helt bra. Semestern slutar och en fullsmockad höst tar vid.


September
F1 i Monza, Italien!!! Täppas plockar svamp och jag jobbar, jobbar, jobbar. Ett års pluggande får sitt slut i och med friskvårdsprovet och jag blir godkänd =)


Okt
Åker upp till Mora för att se SM i barmarksdrag. Täppas är fullt sysselsatt med sina övningar på  balansbollarna. Ogier vinner rally-VM och Bianchi kraschar hemskt på Suzuka i Japan. Nu, tre månader senare har han ännu inte vaknat =( Månaden avslutas med härligt höstlov i Idre!



November
En smått rörig månad då jag inte bor hemma p.g.a. renovering och i övrigt var det fortfarande en himla massa jobb... Går ett webinar om näringslära för fysiskt arbetande hundar.



December
Går balansbollsutbildning hos ReDog. Äntligen lite lugnare på jobbfronten och julen spenderas i Orsa!

Inga kommentarer: