lördag 9 maj 2015

Upptrappningsplan

När Täppas tå friskförklarades för 6 veckor sedan gjorde jag en träningsplan för att få tillbaka hans kondition. Under 9 veckors tid gick han ju inte mer än 5-20 min på lätt och plant underlag. Man kan lugnt säga att vi fick börja på ruta noll och ta det därifrån.

Om jag ska göra en enkel sammanfattning så har det hittills sett ut såhär:
  • Foder och tillskott - här kan jag dessvärre inte göra så mycket, laborerar inte med magen. 
  • Promenader - längden har stegvis ökats på och terrängen stegvis försvårats. I dagsläget ligger promenaderna på 30-45 min två ggr/dag och däremellan kortare rastningsrundor.
  • Balansbollar - han fick börja med väldigt korta pass på de snälla discarna. Stegvis har jag bytt till svårare bollar, svårare övningar och längre pass.   
  • Massage och stretching - lite till och från, vid behov. 
  • Smidighetsövningar - slalom, åttor, cirklar etc. Främst för att aktivera och böja ryggen som har en tendens att stelna till i sin muskulatur när han har eller har haft problem någon annanstans. 
Balans och kroppskontroll för att komma åt alla tänkbara muskler. Här står han med baktassarna på en instabil balansboll och framtassarna ska han sedan flytta mellan de mindre men stadigare små bollarna. Nyttigt att jobba sidledes!


I veckan var vi hos fysioterapeuten för en koll men allt ser bra ut. Så vi fortsätter jobba på och jag ser fram emot den dag när vi kan gå hur långt som helst i vilken terräng som helst (med hänsyn till ålder såklart) utan att behöva tänka på om det blir för stor belastning eller inte. Det bara måste ju bli någon fjälltur i sommar eller till hösten, så är det bara!!

Inga kommentarer: