söndag 8 november 2015

Den utlovade filmen

Höll på att glömma bort filmen från fordonssöket uppe i Orsa, här kommer den!

Han startar bra även om han efter någon sekund slänger en blick bak på mig som för att fråga om det verkligen är bilen han ska leta på? Startade honom lite strategiskt nära en gömma så att han inte skulle behöva leta i evigheter. Han hittar doften rätt snabbt men har sen lite svårt att lämna den gömman, han vill tillbaka dit flera gånger. I NW får man inte ta bort gömman när den är hittad, doften ska sitta kvar. Och det är uppenbarligen något vi måste träna på så att han inte hakar upp sig på en och samma plats!!
Ibland tappar han intresset för bilen och undersöker marken istället (där finns ju så smarriga löv) men han kan ju omöjligt veta att det bara är på bilen doften finns. Bilintresset kommer nog med tiden.

Han får lite hjälp med tredje gömman, vid regskylten som jag pekar på. Fast jag ser på filmen att han inte bryr sig så mycket om var jag pekar ändå haha. Sen får han med sig den lilla (5mm) möbeltassen i skägget också, om någon undrar över knasig belöningsplacering ;) 

Jag hade inga tomma gömmor nu eftersom det var han absolut första fordonssök. Däremot har jag kladdat överallt på bilen med händerna så att han inte ska kunna använda sig av min doft. Jag har inte lärt in någon markering ännu utan nöjer mig med att han är tydlig med att han hittat doften.



Tycker det var ett bra första pass så det blir nog bra framöver när vi får träna lite mer =)

Inga kommentarer: