fredag 21 oktober 2016

Workshop i SUP med hund

Jag älskar att paddla SUP (Stand Up Paddle) så när jag hittade en workshop i SUP med hund kunde jag ju inte låta bli att anmäla mig (det här var i augusti)! Och som tur var fanns det flera vänliga själar som kunde tänka sig att låna ut sin hund till detta något udda äventyr =) Valet föll på Nova 7,5 år som ägs av Frida på Kennel La Leia's. Nova är van att jobba och har tävlat i flera olika hundsporter så med lite klick & godis skulle nog "suppandet" gå bra.

Workshopen hölls av Jenny på Bergahundar, vi gick draghundsinstruktör tillsammans uppe i Sulviken för 1,5 år sedan.

Nu höll vi till vid Hellasgården och regnet strilade mer eller mindre hela tiden... Men det var varmt iaf! De andra hundarna var en ridgeback och en aussie.
Vi började med teori innehållande skillnad på olika SUPbrädor, paddlar etc. Jag har ju bara paddlat "fasta" SUP och varit lite skeptisk till de uppblåsbara så det var ju perfekt att jag nu skulle få testa flera olika modeller av just de uppblåsbara. Brädorna blåstes upp och fenorna undertill sattes på.

Sedan var det dags att se vad hundarna sa om att befinna sig på brädan. Jippie sa Nova och hoppade glatt upp. Sedan började jag vingla lite lätt på brädan och hualigen sa Nova och hoppade genast ner. Men med hjälp av klicker fick jag henne i arbetsmode och hon kämpade på bra! Sedan fick vi ställa oss på brädan tillsammans med hunden och även låtsaspaddla för att vänja hunden vid paddeln. Paddeln var en läskig typ tyckte Nova men efter att hon fått undersöka den noga så gick det bra.

Nova på brädan!
Sen var det dags för eldprovet, att få hundarna att gå på brädan när den låg i vattnet. Jag gick först på brädan och satte mig ner. Försökte locka ombord Nova från bryggan men Nova tyckte bryggan var ett säkrare kort haha. Paddlade in till berget där hon helt plötsligt tyckte det var ok att hoppa på brädan och sen gled vi sakta iväg ut på vattnet.




I början låg fokus på att hundarna skulle tycka att situationen var ok, inte bli rädda, inte gå omkring för mycket på brädan osv.
Sen blev det mer fokus på paddelteknik, vilken kroppshållning man ska ha, hur man sätter i paddeln för bästa effekt i vattnet och minsta luftmotstånd ovan vattnet. Svängteknik, hur man hanterar vinden etc.

Efter ett tag tog vi en paus så att hundarna fick gå av brädan och vila på land. Sen bytte vi brädor och paddlar med varandra och den här nya mindre brädan var mycket roligare. Visserligen betydligt mer instabil också men det ska ju vara lite utmaning!






Det optimala är väl om hunden sitter eller ligger stilla på brädan men det beror ju lite på hundens storlek också. En lite hund kan ju nästa gå omkring på brädan utan att det stör men tänk om ridgebacken hade börjat röra för mkt på sig, då hade det kanske blivit ett plurr för matte =) Faktiskt var det ingen som plurrade under dagen.




Nova skötte sig galant. Även om hon är van att jobba så är ju det här något helt nytt, att befinna sig med en främmande person på en vinglig bräda ute på vattnet. Dock såg hon inte helt glad ut när jag råkade stänka vatten på henne med paddeln ;) 

Väl hemma var jag så positivt överraskad av de uppblåsbara brädorna att jag började surfa runt och slog till på en! Det blev väl egentligen inte min typ av färg men tillverkarna verkar inte tycka att SUP brädor ska göras i lila =( Nöjd är jag i alla fall och har paddlat både här hemma och i Orsa. Till sommaren får jag praktisera vågteknik på Smögen!

Inga kommentarer: