söndag 20 november 2016

Valpens föräldrar

Min valp kommer från Top Tic's kennel i Norrtälje. Här åker man land och rike runt för att leta hund och så hittar man till slut vovven 45 min bort =)

Mamman heter Minova och är under utbildning till service-, signal- och diabeteshund. En arbetsvillig tik med fart i samtidigt som hon har en bra off-knapp. Hon bor hos uppfödaren vilket jag tycker är ett stort plus, då riskeras ingen prenatal stress hos valparna som det kan bli när uppfödaren tar hem en fodertik.

Top Tic's Always On Duty "Minova"


Minovas pappa Theo, valparnas morfar, har jag också träffat då han bor hos uppfödaren. Honom gillar jag skarpt! Han är pensionerad service-, signal- och diabeteshund. Sen är han tydligen någon slags multichampion utställningsmässigt men fråga mig inte exakt vad det betyder, det är inte utställningsmeriter jag fokuserat på när jag letat valp. 

Chottans El Principe "Theo"


Pappan till valparna heter Ragnar och bor i Dalarna. Jag åkte för att träffa honom och blev stormförtjust. Det är inte ofta man träffar så genomtrevliga dvärgschnauzerhanar! Lagom social, tyst, lyhörd men även självständig, fungerar bra med andra hundar (ok, det är lite svårbedömt på en timmes promenad men ändå). Han har extremt sträv päls och storleksmässigt är han åt det större hållet både vad gäller höjd och kroppsmassa. Ragnar är ren och skär sällskapshund och lite lugnare än Minova. Han valdes främst p.g.a. sin mentalitet och när mentalitet går före utseende då blir ingen gladare än jag =) Hade lätt kunnat plocka med honom hem!

Melody Club's New Man "Ragnar"

Doftintresse verkar han ju ha ;)

Det finns arbetande hundar bakåt i leden och hälsan har jag dubbel och trippelkollat i den mån det går. Likaså de BPH och/eller MH som finns att se. Något ovanligt hos Minova och Theo är att de är både HD och ED röntgade. Dvärgschnauzer (ja, det flesta små raser) röntgas ju av någon outgrundlig anledning inte alls.

Så rent teoretiskt ser det mesta bra ut och sen får vi se hur det blir in real life!

Inga kommentarer: