lördag 7 april 2018

Rallylydnadskurs

Förra veckan började Atle en grundkurs i rallylydnad. Har aldrig tränat rally med Atle men han är hyfsat grundtränad så momentmässigt tror jag inte det ska bli några problem. Och jag behöver gå en kurs jag själv tycker är rolig, det finns en gräns för hur kul vanlig vardagslydnad är... Träning i grupp får han ju oavsett kurstyp.

Det började mindre bra med att bilens batteri laddat ur (long story som nu är åtgärdad...) och hela bilen gick i baklås när elektroniken dog. Bra start! Tur att jag var ute i väldigt god tid och snälla pappa kom farandes med startkablar. Hann precis i tid även om det blev lite tufft för Atle att kastas direkt från bilen in i kursmiljö.

Övriga hundar på kursen var en dvärgpudel, en sheltie och en springer. Efter nitlotten i slutet på förra sommaren när jag trodde jag valt en kurs på ett bra ställe så blir det hädanefter bara säkra kort! Så rallyn går vi hos Linda/Hundorado även om det innebär att vi får åka till andra sidan stan. Det är verkligen perfekta förutsättningar för Atle på den här kursen - jättetrevliga hundar, instruktören och jag tänker precis lika kring träning (Linda är ju en av mina lärare jag hade på Hundens Hus när jag gick instruktörsutbildningen för sisådär 13 år sedan) och kursplatsen är en stor äng (Gubbängen) där man kan välja att antingen vara på stort avstånd från alla störningar eller lite närmare övriga deltagare eller gångbanor med alla utmaningar det innebär.

Vi jobbade med olika grunder och Atles utmaning var att överhuvudtaget vilja lägga sig ner på blöt lerig äng. Och att lägga sig direkt från stående, det har vi aldrig tränat på. Så det fick bli vår läxa, att lägga sig ner, rakt, direkt från stående. Nu har vi tränat på det och inomhus fungerar det perfekt! Sen ska det bara funka ute och i kursmiljö. Och på äckligt underlag...
En liten minibana med tre skyltar fick vi också prova på. Efter att ha försäkrat sig om att skyltar och koner inte var potentiella monster så gick det riktigt bra (bortsett från de skyltar som innehöll ligg, men vi jobbar som sagt på dem). Det största utropstecknet var väl att han gjorde "banan" tre ggr med fullt fokus på mig utan att bry sig om övriga kursdeltagare som var publik inte alltför långt bort. Han tyckte det var riktigt kul =)

Som tur är var det uppehåll under påsklovsveckan så jag kunde roa mig i Orsa och nu är vi laddade inför kommande veckas kurstillfälle!

Inga kommentarer: