söndag 15 september 2019

Funäs - Ånnfjället!

Äntligen en dag som såg ut att bli helt regnfri så det var bara att passa på att gå den tur jag hade högst på önskelistan, nämligen Anåfjället och Ånnfjällets topp. Det är Funäsfjällens högsta topp även om den inte är superhög, 1301 möh. 1 mil och 550 höjdmetrar.

Leden började med en brant och jäkligt stenig stigning. Jag behöver liksom gärna gå en timme först innan jag värmt upp så jag var typ halvt död när det blev brant direkt. Efter 45 min var vi i alla fall uppe vid trädgränsen och det blev lättare att gå en sträcka innan nästa stigning började. Efter den trodde jag att vi skulle vara vid tjärnen men nejdå, det var ytterligare en stigning innan vi såg vattnet. Här slutar den svartklassade leden som beskrivs på Funäsfjällens hemsida, sen är det tänkt att man vänder tillbaka samma väg. Jag hade nog sagt röd och inte svart om leden men det störiga är att den bästa biten är ju kvar när man kommit hit. Över platåer och flera stigningar innan man når toppen. Varför i hela friden vända vid tjärnen undrar jag?

Ibland fick man glatt stanna och vänta på att renarna skulle passera. De gör sig sällan någon brådska direkt =)






Ytterligare en stigning avklarad och toppen syns där borta!

Snööööööööööö på bergen i fjärran!!! Hoppades att det skulle börja singla lite här också men nix.

Öronen fladdrar i vinden.

Fjällripa




Vi gick vidare och käkade lunch lite vindskyddat bakom ett gäng stenblock. Vinden tilltog, Atle fick täcke på sig och sen bar det av sista biten upp mot toppen där finfin utsikt väntade!







Garanterat gräsfritt på den här toppen =)

Här syns leden (lite till vänster) ner mot den näst högsta toppen.


Atle dricker mycket villigare ur en liten kåsa jämfört med en vattenskål. Så hans egen kåsa är alltid med på tur =)

Sen bar det av neråt och lite fikapaus vid tjärnen. Hela turen tog 6 timmar inkl. lunch och fikapaus. Det här var helt klart min favvotur under veckan! Ska man gå den här leden med hund sommartid så får man tänka till med vattnet, ovanför tjärnen finns inte minsta vattendrag. Inga problem med värme den här dagen haha, snarare hade man önskat att vantarna varit tjockare... Men hellre det än värmebölja!

Inga kommentarer: