fredag 27 mars 2020

Slutprov check!

I juni förra året påbörjade jag en instruktörsutbildning online via Absolute Dogs i Englad. Igår klarade jag slutprovet och är nu certifierad Pro Dog Trainer! När jag först kom i kontakt med deras tänk var jag skeptisk, ganska länge dessutom. Men insåg ändå att det låg massor i vad de sa, de är ruskigt duktiga på hundpsykologi och inlärningspsykologi, det är bara det att de tänker så annorlunda mot vad vi är vana vid =) Och efter att jag använt Atle som försökskanin ett tag och såg framsteg på vissa viktiga punkter så ville jag lära mig mer. 

Deras tänk handlar om att göra lekar (och då inte lekar så som vi vanligtvis tänker lek, utan snarare lekar som är övningar, men väldigt lekfulla sådana) med hunden som påverkar hundens personlighetsdrag och känslor. Nu börjar det låta flummigt men tro mig, det är inte ett dugg flummigt, då hade jag dragit öronen åt mig direkt.
Tar vi Atle som exempel så är han t.ex. väldigt skeptisk till sådant han inte är van vid. Då gäller det att göra många lekar (tänk övningar) som allmänt främjar optimism. I miljöer som inte är hemma har han ofta svårt att koppla av och då gäller det att lägga mycket krut på lekar som allmänt främjar lugn. Inte bara i den svåra miljön utan desto mer hela tiden i vardagen. Installera mer lugn helt enkelt =) Nu kanske ni undrar vad det är för fel på vanlig hederlig passivitetsträning och det är inget fel alls. Absolute Dogs har bara (som alltid annars) ett annat sätt att tackla det hela. Och det verkar passa Atle väldigt bra.
Han har även en låg... vad heter det på svenska nu då... "tolerance of frustration", kort stubin kan vi kanske kalla det. För att förlänga den stubinen och jobba på impulskontrollen så gör jag då lekar som påverkar just detta.
Sen är det klart att man kan ju inte ändra en hunds personlighet hur mycket som helst, den är ju mycket genetisk, men man kan i alla fall påverka! Jag har inte på något sätt gått ifrån mitt vanliga träningstänk men jag lägger även detta nya tänk i verktygslådan. De lekar jag gjort som påverkat egenskaper hos Atle, de förändrade egenskaperna har jag sedan haft stor nytta av när vi väl tränar rena moment. Lite svårt att förklara men... Me like =)


Slutprov check!
Lila! Hur bra kommer inte den här passa på min lila hemsida?


Det roliga är att det inte slutar här, deras plattform fylls hela tiden på med nya lekar och ny kunskap. Min plan var att i vår, när de öppnar upp för anmälan till deras nästa nivå (kan väl liknas med hundpsykolog) gå den. Sen kom Corona och började inhalera DogSpirits buffert så får nog satsa på våren 2021 istället.

Inga kommentarer: