söndag 6 juni 2021

I did it!

Under -19/-20 gick jag utbildningen Pro Dog Trainer hos Absolute Dogs i England. Klarade provet förra våren och i september -20 startade nästa steg, deras motsvarighet till hundpsykolog "GEEK". Beteendenörderi kan man väl kalla det och t.ex. täcktes områden som stress, hälsans påverkan på beteenden, resursförsvar, hundmötesproblematik, separationsångest, jaktproblematik, multidoghousehold management (hittar ingen bra svensk översättning men ni hajar nog), ljudrädsla mm.

De två delar jag tyckte var mest intressanta var dels "abnormal repetetive behaviour", alltså typ stereotypier och liknande. Det här är något jag saknat under de utbildningar jag gått och har liksom fått utbilda mig på egen hand även om jag hade en grund från min djurvårdarutbildning där en delkurs handlade om djurparker. Just djurparksdjur är väl lite överrepresenterade när det gäller stereotypier av den enkla anledningen att de inte lever som de skulle behöva leva =(
Sen gillade jag också den delen som handlade om hur hjärnan fungerar (på nörderinivå) och kände igen en del från Anders Hansens bok "Hjärnstark" som kom för några år sedan. Den är ju inriktad på människa men jag läste den i syfte att bli mer haj på hjärnan rent allmänt vilket hjälper i den del av hunderiet som handlar om beteendeproblematik.

Man hade ett år på sig att genomföra utbildningen och jag har hela tiden tänkt att jag ligger bra till eftersom jag inte behöver göra provet förrän i september. Sen insåg jag att det år man har på sig räknas från anmälan vilket skedde i början av juli -20. Fick lite småpanik med andra ord, kände inte att jag behövde mer att göra just nu... Men det var bara att nöta igenom det som var kvar och häromdagen gjorde jag testet som bestod av 53 frågor (med efterföljande huvudvärk av alla engelska ord som inte ingår i allmänbildningen...) och när jag skulle skicka in provet genom att trycka på knappen så hängde sig datorn. Man skulle ju kunna bli skogstokig men jag är allmänt avtrubbad just nu nu så det kändes bara helt normalt att inte heller det här gick enligt planen. Gjorde om provet nästa dag och då fungerade tekniken bättre. Och jajjamen, jag blev godkänd =) Någon nivå 3 finns inte men får hoppas att det kommer i framtiden!

Inga kommentarer: