söndag 24 juli 2022

Jotunheimen - Sognefjellshytta

Nu var det dags att lämna Lom och rulla vidare så det var sista chansen att gå en tur uppe vid Sognefjellshytta där det var dimma sist. Nytt försök, skam den som ger sig! Kort sammanfattning - började gå leden in i Breheimen men tror inte jag gick mer än 30 min innan jag fick vända p.g.a. all snö.

Lämnar Sognefjellshytta bakom oss


Först såg det lovande ut...


...men sen blev det bara mer och mer snö.


Om någon kan fåglar så hojta till vad det här är?

Gjorde en omstart vid bilen och gick in i Jotunheimen istället, mot Böverbreen. Inledningsvis var det bättre här och solen tittade fram! Det var en hel del nysnö på topparna och Fannaråken syntes helt, det gör den sällan.


Fannaråken, det ligger en DNT hytta där uppe och någon gång ska jag upp dit!

Här var lättgånget, ingen dimma inom synhåll och jag känner igen området så vi gick en del längs leden och en del utanför lite här och där.




Hur fint kan det vara? Glaciären är Leirbrean som jag var vid -19 och toppen till vänster är Store Smörstabbtind på 2208 möh.


Det var några lätta vad längs leden och medans man själv försöker blöta ner sig så lite som möjligt så tänker fyrbeningen tvärtom... Bada fick han inte p.g.a. temperaturen.


Böverbreen syns i fjärran


Böverbreen mer inzoomad. En favorit från -19.

Sen kom snön igen. Alltså jag gillar verkligen snö men vid det här laget började jag ruttna lite. I början såg man att det stack upp stenar här och där, så marken var ju precis under. Men sen blev det bara mer och mer, vatten hördes porla under, det var drivor etc.







Här var djup och mjuk snö och det gick inte att ta sig runt. Ok Böverbreen, vi ses väl först 2023 då...






Näe, det är bara att inse att det är för mycket snö här nu och ärligt talat tror jag mycket av den här snön inte smälter i år. Får hoppas på en snöfattig vinter nästa år och en varm vår =) Men helt klart ett favoritområde så jag kommer tillbaka! 

Inga kommentarer: