fredag 10 februari 2023

Utbildning

För två år sedan lyssnade jag på ett webinar om berikning för hund, det hölls av David Selin, Hundutbildningsgruppen. Jag fastnade direkt, både för själva ämnet och för Hundutbildningsgruppen. De har ju längre utbildningar i ämnet men sånt är liksom kört eftersom jag inte kan ta med Atle och han inte kan lämnas bort så ofta och länge som det skulle behövas. Men så dök det upp en kortare utbildning över en helg (i höstas) och dessutom här i krokarna så jag var snabbare än snabbast att anmäla mig!

Rastaborgs Slott på Ekerö, inte varje dag man går utbildning på ett slott =)


På senare tid har det ju blivit lite hype över det här med berikning men jag är inte alltid säker på om alla som börjat tjata om berikning verkligen har rätt bild av vad det är. Jag tycker lätt det förväxlas med aktivering som faktiskt inte är samma sak som berikning även om de båda ämnena nosar på samma områden ibland. Så jag ville bena ut begreppen och få större förståelse.  



Flådig teorisal. Men så blir det när man är hemma hos Anders Bagge. Jag tycker det är så bra med en kändis som valt att fokusera på hundars välfärd och därmed valt att samarbeta med en person som David istället för att som så många andra, direkt välja den hundprofil som syns och hörs mest på TV och sociala medier...


Hur som helst var det en väldigt lärorik helg och lite mer invecklat än man skulle kunna tro, det var lite det jag misstänkte när jag anmälde mig. Väldigt intressant. Det är inte ofta man efter x antal utbildningar och år i hundbranschen får aha-upplevelser men det blev det flera av här! Jag vill helt klart nörda ner mig mer i detta. Jag hoppas också att hundvärlden kan fokusera mer på det här framöver. Jag är ärligt talat lite småirriterad över att "äkta" berikning inte ingått i någon av alla de längre hundutbildningar jag gått. Om det ska ingå i en instruktörsutbildning kan väl diskuteras men det borde ha en självklar plats i en hundpsykologutbildning.  Hur som helst, får berätta mer framöver =)

Inga kommentarer: