lördag 7 maj 2011

Ut i skogen

Idag flyttade jag ut specialsöksträningen i skogen. Började med att lägga ut lite doft på ett ställe och bad sedan Täppas leta. Wrooom sa det och han flög iväg, missade såklart doften. Jag bromsade honom och höll fast i koppellängd så att han hade begränsad yta att leta på. Han gick rakt över doften flera gånger utan minsta reaktion. Hmm...

Efter lite omstrukturering (jag hade t.ex. missat att ge honom smellern och hur ska han då veta vad han letar efter?) och högre doftkoncentration så blev det ett nytt försök.
Jag tror att han från början förväntade sig ett spår eller att han skulle leta efter leksak (stark doft) men när han sedan insåg att det var mycket små doftmängder han skulle hitta så varvade han ner och jobbade på noggrannt.
Minskade gradvis ner på doftmängden och ju svårare det blev desto bättre gick det, Täppas i ett nötskal ;)

Ville se vilket avstånd han tog doften på och riggade en speciell övning för detta. Just idag med rådande väderförhållanden så tog han som längst doften på 5 m avstånd. Det är jag nöjd med för att vara första gången ute.

Tyvärr måste jag begränsa denna träning rätt rejält (egentligen all träning) eftersom det dykt upp nya hälsoproblem :( Trodde vi nått gränsen för hur mycket trassel en hund kan drabbas av men det var väl bara önsketänkande... Väntar rastlöst på slutligt besked från veterinären och håller tummarna för att det är så lindrigt som möjligt!!

Inga kommentarer: