fredag 13 januari 2012

Magutredning

Imorse bar det av till Södra Djursjukhuset i Kungens Kurva. Jag hade bokat in en "magutredning" hos en veterinär som tydligen ska vara väldigt duktig på magproblem. Jag hade inte jättehöga förväntningar, jag har ju tidigare träffat tre olika magexperter som alla gått bet på Täppas.

Vetten började med att be mig berätta hela hans sjukdomshistoria från början till slut. Jag sa att det mesta borde stå i hans journal som hon skickat efter från vårt nuvarande djursjukhus. Hon sa att hon läst igenom den, tjock som en bok haha, men hon påekade också att det är tre olika veterinärers syn på det hela. Hon sa att det var minst lika viktigt att höra MIG berätta hur min hund mår, jag känner honom bäst. Efter det ställde hon en massa frågor också.

Tillslut berättade hon sin syn på problemen och vilka förändringar hon ville göra. Jag tycker allt lät toppen, hon verkar veta vad hon pratar om! Jag tror att vi tillslut hittat rätt veterinär =)    Dessutom ser hon sambanden mellan alla hans problem d.v.s. att mage och hudproblem hänger ihop, att magen i sin tur ger muskelspänningar och att allt tillsammans påverkar hans humör och stressnivå.

Det var avsatt 40min men hela hans maghistoria är så komplicerad att det tog en hel timme. Jag har antecknat flera sidor och ska nu renskriva men summan av kardemumman är att en hel rad förändringar ska göras både vad gäller foder, medicinering, tillskott och det ena med det tredje. Framförallt hade hon synpunkter på hans medicinering som tydligen är helt åt fanders. Suck... Efter att ha hört henne förklara saker och ting så känns det inte konstigt att det inte sker någon förbättring med hans mage, snarare blir den sämre.

Det som stör mig allra mest är att han har haft/har ondare än vad jag förstått. Stackars Trollet =(

Men nu hoppas jag att det ska bli lite ordning på torpet. Frisk vet jag ju att han inte kan bli men veterinären sa i alla fall att "jag är fullständigt övertygad om att vi kan få Täppas att må bättre". Jag ska inte ropa hej ännu men jag är iaf riktigt hoppfull!

1 kommentar:

Maria/Furface sa...

Åh vad härligt att det gick så bra hos vet och att du kände förtroende (och ett nytänt hopp).
Hoppas lille Täppas nu börjar krya på sig!