söndag 22 januari 2012

Tellington Touch

I helgen har jag varit på kurs i Tellington Touch. Det är en kombination av beröring och rörelseträning som utgår från ett samband mellan kroppshållning och beteende.

Vi har fått lära oss olika "grepp" att använda på hunden dels i lugnande/stressdämpande syfte men främst för att lätta på spänningar hos hunden. TTouch ska inte förväxlas med massage där man går in på djupet i musklerna, i TTouch berörs endast huden på olika sätt. Det handlar alltså om väldigt lätt beröring och till en början tänkte jag att detta kan ju omöjligt ge någon effekt men när vi sedan fick prova på varandra så ändrade jag åsikt, de lätta greppen kändes tydligt och de ger nog effekt trots allt =)

Vi fick även ta oss igenom olika banor med hunden, vi skulle t.ex. få hunden att gå genom en labyrint av tunna plaströr på golvet. Syftet var att se hur kroppsmedveten hunden var och hur bra balans hunden hade. En del hundar tvärvägrade att gå in i den läskiga labyrinten, andra brakade rakt igenom utan att ens notera att det låg plaströr på golvet =) Andra gick genom labyrinten och valde noga hur tassarna placerades. Täppas har ju tränat en massa bakdelskontroll och kroppskontroll så han hade inga problem att rätta in kroppen efter labyrintens form.

Hundarna fick även gå en bana över konstiga underlag (tygmattor, plastlock, tallriksunderlägg i plast mm), gå balansgång över några plankor och gå över mindre plankor utspridda som "plocke pinn". Allt för att se hur hunden rörde sig, kolla av kroppsmedvetenhet och även se vad som var läskigt eller inte. För Täppas del var inget läskigt och han hade stenkoll på hur han skulle placera fram och baktassar, även där han var tvungen att lyfta ordentligt på benen.
Vid en station var det några bommar upplagda över en stor leksaksnalle (för att få lite höjd på bommarna) och Täppas tyckte att nallen tiggde om att bli DÖDAD!

Täppas tyckte nog att det var en lite skum kurs och vid kursens slut satt han säkert fortfarande och funderade över när den "riktiga" träningen skulle börja haha! Men jag tycker han fann sig bra i de olika övningarna.

Det är alltid kul att gå kurs i något som är helt nytt. Jag har fått många nya infallsvinklar, tankeställare mm. men jag måste nog smälta den här helgen och framförallt prova det här ett tag framöver innan jag kan säga att jag köper konceptet rakt av. Men så är det väl ofta när något är nytt och annorlunda!
Oavsett så kommer jag plocka med mig många delar som jag vet att jag kommer ha användning för. Jag har t.ex. fått en del bra "toucher" som det kallas, för att komma åt hans mage. Där är han ju inte helt bekväm att jag håller på och känner men med de här nya övningarna så gick det över förväntan. Har även fått tips på hur jag ska lätta på spänningarna i bakdelen. Och mycket mer som jag inte orkar ge mig på att förklara nu, är lite trött i huvudet =)

Mer info om TTouch hittar ni HÄR och kursen anordnades av Prickiga Hunden.

Inga kommentarer: