fredag 27 april 2012

Döda tygdummyn!

Ni som följde bloggen förra sommaren minns kanske att jag höll på att lära Täppas apportera dummies. Ni minns kanske också att det inte var helt lätt =) Dummies är ju så tråkiga enligt Täppas.

När jag gick utbildningen till retrieverinstruktör så hittade vi dock en dummy i konstskinn som, efter lite träning, gick bra att apportera. Men även med konstskinnet så tyckte han inte det var dödligt kul direkt även om han gjorde vad han skulle.

Att knäcka nötter med den här hunden är rätt kul, det kan ta en evig tid och verka omöjligt men tillslut så funkar det nästan alltid ändå. Så för några dagar sedan bestämde jag mig för att hundjäkeln ska apportera tygdummy, och han ska även tycka att det är kul!

Började med att repetera lite apportering med leksaker och gick sen över till dummy i konstskinn, inga problem. Smög sen in en liten tygdummy och Täppas sa "men blä, vad är det här? STREJK!". Inte helt oväntat...
Jag försökte sen shejpa fram ett gripande men kom inte längre än till nosduttar. Provade att kasta iväg tygdummyn för att utnyttja jaktlusten och visst sprang han efter men han naggade inte ens med tänderna på den. Att dragkampa med dummyn var bara att glömma, han var ju inte ett dugg intresserad av den. Försökte gömma den (för att få in nosarbete som han älskar), han letade och hittade men tog den inte i munnen. Nähäpp...

Efter lite funderande så testade jag sen att bara säga "döda" med glad röst och peka på dummyn. "Döda" är en signal jag har när han får tokröja med en leksak, bita och slita hur mkt han vill. Och tro det eller ej men han smågreppade dummyn lite innan han snabbt spottade ut den igen. Jag hann dock med att klicka medans han höll den i munnen och vi fortsatte på detta sätt tills han faktiskt började hämta dummyn på signal. För att sen få in lite glädje i det hela så började jag jaga honom runt i hela huset medans han hade dummyn i munnen, skitkul lek tyckte Täppen =) För att få fortsätta leken fick han sen komma in och lämna dummyn i min hand och så fick han tillbaka den och jakten började på nytt.

Resultatet är nu att tygdummyn är svinkul, titta bara på bilden =)

Imorgon hoppas jag på bättre väder (blötsnöar här i Orsa) så att jag kan flytta ut träningen med min retrieverschnauzer!

Inga kommentarer: