måndag 16 juli 2012

Vavva?!?

Satt ute på gräsmattan idag och funderade över om jag inte skulle ha en chihuahua! Det är inget jag fått för mig sådär bara utan jag har verkligen funderat på det den senaste tiden =) Har haft ganska många trevliga vavvor på kurs (valp och vardagslydnad, viltspår, kantarellsök, rallylydnad och bevakning). Så kul att det finns vavvor som inte är accesoarer utan faktiskt får jobba och riktigt duktiga har de varit. Vavvan som gick bevakning för några år sedan slog allt, hon bevakade skogen tillsammans med bl.a. dobermann och cane corso!

Ok, det går väl inte att komma ifrån att en vavva kanske inte passar min livsstil... Långpromenader i ur och skur och jag som älskar vinter och snö, hundstackarn kommer ju frysa ihjäl. Och fjällvandring, visst det går men minsta lilla stenbumling att kliva över blir ju ett projekt i sig. Fast jag har faktiskt sett en chihuahua uppe på Fulufjället, sådeså ;)
Träningsmässigt så går det väl att göra det mesta med en vavva men det finns ju såklart betydligt "lämpligare" raser om man nu ska jaga titlar.



Inte blev det bättre när vi idag träffade en genomtrevlig liten chihuahuatik på kvällspromenaden. Och en bekant har för närvarande en valpkull hemma med otingade valpar... Nä, nu får jag ge mig, en vavva ska jag inte ha. Tror jag ;)

2 kommentarer:

Linn sa...

jag skulle också kunna tänka mig en vavva, tycker de är charmiga i rätt händer, och sen blir jag ju så provocerad av alla som blir snopna över att en vavva kan göra NÅGOT alls..

Problemet för dig skulle väl egentligen bara vara snön och kylan, men jag tror att får de vänja sig tidigt och ändå ha kläder så borde det inte vara något problem. Att det är svårt att ta sig fram på vissa ställen är ju egentligen inget problem, du har väl ryggsäck den kan lifta med på svåra områden?

Kör på :D

Susann sa...

Rygga har jag inte tänkt på haha =)