torsdag 22 november 2012

Distans & bakdel

Tidigare i höstas anmälde jag mig och Täpp till freestylekurs med inriktning "distans och bakdel". Igår började kursen, skoj! Ännu skojigare hade det varit om jag haft en hund att ta med på kursen, det hela bygger ju liksom på det...

Denna gång låg fokus på att backa. Målet är att hunden på signal ska backa från föraren, ca 5 m. Vi fick två olika alternativ att lära in det hela. Jag har faktiskt provat båda varianterna tidigare och fastnat för den ena. Sen gjorde jag om den övningen så att den blev mer Täppas-anpassad (envis, självständig dvärgschnauzer ni vet...). Han har alltså kunnat backa en gång i tiden men jag vet inte hur mycket han minns. Jag har även för mig att han backade rätt snett...

Vi fick även damma av tre trick som hunden kan enbart på röstsignal. Dessa trick ska vi framöver jobba med på avstånd. Inga problem tänkte jag och började fundera... Han kan ju massa trick men de flesta bygger faktiskt på att antingen jag eller ett föremål är involverat, t.ex. slalom/åttan, high five, apporteringstricks osv. Det blir ju liksom svårt att gå slalom på avstånd från mig ;)
Snurra och sitta fint på bakbenen kommer vi kunna använda men jag måste även lära in ett tredje trick till nästa vecka.

Så nu väntar jag på att herren ska pigga på sig så att vi kan sätta igång att trääääna!!

Lägger in en gammal film så länge, när Täppas började träna bakdelskontroll för 3 år sedan:
 

Inga kommentarer: