fredag 30 maj 2014

Monaco Grand Prix!

Så var det dags igen då, årets mest efterlängtade dag! 78 varv på Circuit de Monaco. I år var det ett ovanligt svalt och mulet Monaco, förarna hade t.o.m. lite svårt att få upp temperaturen i däcken.
Jag hade en riktigt bra plats på min favvoläktare, "K". Satt riktigt högt upp så att jag nästan såg tunnelutgången, hela Nouvelle-Chicanen, Tabac och en bit förbi Piscine. Dessutom hade jag Sainte Dévote bakom ryggen och eftersom jag satt så högt upp såg jag även bilarna när de passerade där, lyxigt värre!

Raksträckan mellan Nouvelle och Tabac


Kimi gjorde en grym start, fullkomligt flög fram och passerade både Alonso och Ricciardo. Redan på första varvet lyckas Perez (alltså denna Perez, vad gör han i en F1 bil?) krascha sin bil vilket tvingade fram säkerhetsbilen. Regerande världsmästaren Vettel fick bryta p.g.a. problem med bilens Power Unit (motor på ren svenska). Marcus Ericsson låg väl näst sist vid det här laget men hängde ändå på bra. När säkerhetsbilen släppt iväg fältet igen lyckades Marcus plocka några placeringar.

Kimi körde tokbra och jag började på allvar hoppas på en pallplats! Men ibland undrar jag om människan är otursförföljd... Minns ni förra året? Kimi körde även då bra när han blev typ överkörd av dåren Perez. I år körde ju Perez "bara" sönder sin egen bil men det finns ju andra nötter ute på banan... Jag ska inte tråka ut er med hela händelseförloppet men Max Chilton (Marussia) körde på Kimi så att bakdäcket gick sönder. Kimi tvingades till ett extra depåstopp och halkade ner till 13:e plats =( Så var det racet kört.

Kimi tätt följd av Ricciardo

Inte helt lätt med skärpan i de där hastigheterna...


De båda Mercedesarna var oslagbara där framme i täten och en bit bakom fanns Ricciardo och Alonso. Marcus Ericsson körde nu riktigt bra och höll mot slutet precis samma fart som ledande Nico Rosberg. Kimi närmade sig dock bakifrån och de sista varven satt jag och höll tummarna för att Marcus skulle bli nervös och göra något misstag så att Kimi kunde köra förbi. Men nix, Marcus lyckades hålla Kimi bakom sig. Det är en nackdel med tighta stadsbanor, det är så svårt att göra omkörningar. 

Marcus Ericsson, Caterham


Jag tippade ju rätt bra gällande segern ;) Vann gjorde Nico Rosberg, tvåa kom Lewis Hamilton och trea Daniel Ricciardo. Ricciardo (Red Bull) sitter ju i en betydligt bättre bil i år och jag kan lova att inom de närmsta åren så är han med och slåss om VM segern. Marcus Ericsson slutade på en 11:e plats vilket är grymt bra, bästa resultatet någonsin både för Marcus och hela teamet (Caterham). Kimi slutade 12:a och sin vana trogen satte han racets snabbaste varv!

Efter racet var jag som vanligt tvungen att skutta runt på banan, plocka gummirester från däcken och klappa curbsen på marken. Finns ju hur mycket skoj som helst att titta på, rena rama julafton!

Scuderia Ferrari
 


Väl hemma i Sverige, när jag stod och väntade på bagaget så dök ett bekant ansikte upp =) Självaste Marcus Ericsson hade uppenbarligen åkt samma plan och stod precis bredvid. Då kunde jag ju inte låta bli att be om en autograf ;)

Undrar ni över 9:an så är det för att alla förare har ett nummer på bilens noskon och Marcus har nr. 9.

På det stora hela var det faktiskt ett riktigt bra race även om jag gärna sett Kimi högre upp i resultatlistan. Men det är bara att ladda om, snart är det bara en vecka kvar tills de kör i Canada! Och drygt tre månader kvar tills de kör i Italien, vilket jag verkligen ser fram emot men mer om det en annan gång ;) 

Inga kommentarer: