lördag 28 juni 2014

Inte enligt planen

Igår morse vaknade Täppas upp blockhalt på höger fram, med ett vingligt bakparti och skakningar i hela kroppen. Skakningarna vet jag ju beror på natrium och kalium fall och det åtgärdas lätt med elektrolytdropp. Men jag blev desto mer orolig över att han knappt kunde gå... Vad jag kan minnas hade han inte halkat, raceat eller något liknande där han kunde gjort sig illa. Började klura kring fästingsjukdomar och halva friskvårdsutbildningen passerade revy i huvudet. Det finns ju inte så himla mycket som ger så ordentligt akuta symtom.

Veterinären kände igenom honom med mest fokus på höger fram. Själv tycker jag att Täppen reagerade starkt på höger fram (han blev jättearg) men det tyckte inte veterinären?!? Nähäpp, jag la det i alla fall på minnet.
Blodproverna visade att natrium och kalium var hyfsat lågt, så dropp sattes in. Snabbprov på borrelia och anaplasma visade ingenting, gud så skönt!! Nu vet jag att det där är knepigt, de kan vara drabbade trots att proverna inte visar något (tvärtom också faktiskt - proverna kan visa på sjukdom trots att hunden inte är drabbad). Övriga prover visade inga tecken på inflammation eller infektion i kroppen.  

Dropp i benet
Veterinären gissar på att det är ett resultat av Addison som ju ger väldigt skumma och diffusa symtom. T.ex. kan det ge ömhet i muskler och leder, framförallt bakpartiet. Visst, jag tror absolut att det kan stämma, i alla fall när det gäller skakningarna och vingligheten bak. Men det känns faktiskt som att hältan fram inte hör dit... Fast å andra sidan skulle han ha gjort sig illa i frambenet och drabbats av Addison problem exakt samtidigt??? Tveksamt.

Droppet gav i alla fall resultat och skakningarna och vingligheten bak försvann. Idag är han helt som vanligt, pigg och glad bortsett från att han fortfarande är lite halt på höger fram, men han kan gå utan problem. Nu får jag avvakta och se lite hur det utvecklar sig med frambenet. Försvinner inte hältan vet jag i alla fall vart jag ska vända mig, för veterinärens undersökning av benet gjorde mig inte helt imponerad kan jag säga ;)

Men det viktigaste är att Trollet mår bättre, återigen har han repat sig i rekordfart =)

Inga kommentarer: