måndag 9 juni 2014

Nosutmaning

Igår var Täppas iväg på "nosutmaningen" hos Furface. Det var nog lite i varmaste laget men jag tycker han kämpade på bra ändå. Deltog gjorde även en jack russel och två lagotto. 

Utmaning 1 - söka kanel på en stor yta i skogen
Täppas fick lukta på smellern och sen körde jag slalomsök genom rutan för att vara säker på att inte missa något område. Täppas jobbade på bra och hade tillslut hela ansiktet fullt av spindelnät. Dessutom fick han stå  ut med att jag hela tiden ville plocka bort alla fästingar jag såg krypa omkring på honom, herregud vad mycket fästingar!
Men inte hittade han någon kanel och till slut började han bli trött i värmen. Vi gick tillbaka och Maria fick följa med när vi sökte på nytt. Hon pekade ut platsen där kanelen fanns och vi närmade oss sakta området. När vi gick förbi rotvältan där kanelen var gömd så kände han direkt doften och hittade kanelburken, duktig kille! Jag har faktiskt ingen aning om vi passerade där när vi sökte av området själva men jag har i alla fall inget minne av den där rotvältan. 

Utmaning 2 - spår genom skogen
Första försöket blev bara kaos. För det första glömde jag visa smellern för Täppas, hur ska då hundstackaren veta vems doft han ska följa liksom? Eftersom jag inte visste åt vilket håll spåret gick så var det bara att köra spårupptag. Täppas tog upp ett spår och lullade lite osäkert iväg... han slängde en blick bak på mig som sa "alltså matte, jag vet inte riktigt vad jag gör men jag tror du vill att jag ska spåra så jag låtsas väl då". Sen hittade han rådjursbajs som han glufsade i sig så jag blev tvungen att gräla lite på honom för att han skulle spotta ut. Då blev han sur och när han väl kom igång igen hittade han en rådjursklöv som jag fick lirka ur käften på honom, det gjorde honom knappast gladare. Sen var vi nog båda lika "glada" på varandra så då var det bara att bryta haha.

Maria fick komma och visa starten och då gick det betydligt bättre, han spårade riktigt bra bitvis. Men sen gick han plötsligt sin egen väg (surprise någon?), Täppen i ett nötskal... Han tog vinkeln rätt men sen ville han liksom undersöka något annat spår istället.
I slutet fanns till Täppas stora lycka en rosa plastburk!!! Den tog han direkt och försökte gå iväg med ;)

Utmaning 3 - söka efter lagerblad vid hus
Här kan vi verkligen snacka om utmaning. Inte p.g.a. själva uppgiften men snarare barnen som hade någon form av stafettlek precis intill huset. Täppas avskyr ju barn, de är skitläskiga.
Han fick lukta på smellern och jag valde att starta honom vid den del av huset som var bort från barnen. Han letade på bra och efterhand hade vi jobbat oss fram till den del där barnen röjde omkring. Täppas jobbade ivrigt på men var tvungen att slänga ett öga på barnen med jämna mellanrum, tänk om de skulle anfalla! Tillslut hittade han doften och snurrade omkring längs husväggen innan han riktade intresset uppåt och fastkilad vid en krok satt tesilen med lagerblad!

Utmaning 4 - patrullstig
Jag startade Täppas och han kopplade på nosen. Han hittade en grön plastburk som han fullkomligt attackerade, så jag var på väg att ta bort honom i tron att han upptäckt en skogsmus eller nåt. Men det var bara en plastburk haha ;) Sedan hittade han även en blå sladd som satt fastvirad uppe på en trädgren.
Sen hittade han ytterligare ett ställe där han luktade väldigt intensivt och undersökte noga men han hittade inget. Jag såg ju på hela honom att här måste det finnas något så jag började gräva i marken, lyfta på grenar mm. för att hitta vad det var men inte heller jag hittade något. Stod och funderade ett tag och försökte sen gå vidare men fick liksom inte med mig hunden ;) Jag suckade och tänkte att jag är väl blind, säger Täppas så tydligt att det finns något här så gör det det. Berömde Trollet för bra jobb och så avslutade vi.
I efterhand visade det sig att det legat en svart nätpåse precis där Täppas luktat men när Maria skulle plocka in sakerna så var den inte kvar. Duktiga killen, inte lätt att hitta något som inte längre finns kvar!

När vi var klara kom regnet, snacka om bra timing! Täppas däckade i bilen på väg hem och sen sov han hela kvällen.

Inga kommentarer: