torsdag 26 februari 2015

Draghundsutbildning

Då var jag hemma igen efter två dagar uppe i Sulviken, Jämtlandsfjällen! Jag har lärt mig massor om draghundsport och är tokpeppad att börja planera för draghundskurser här hemma =) Och snöa nu inte in på att det inte finns någon snö här på vintrarna, vi har ju hela barmarksbiten att fokusera på!! Linlöpning/canicross, cykel, kickbike, vagn (trehjuling, fyrhjuling), skrinda, dra kätting eller liknande. Och när det väl finns snö så kan man använda släde, pulka eller kickspark!

Täppas och kicksparken för några år sedan!

Jag har varit dålig på att fota, det har liksom inte hunnits med. Men kul har det varit och jag har stått på släden igen, bakom skotern =) Alltså, jag är fortfarande inte vän med den där släden, vi connectar liksom inte haha! När vi fick möjlighet att prova verkade alla jätteintresserade men när Sandra haft genomgång hur det går till vara det bara jag och en till (av 12 st) som ville testa... Ja, det är inte helt lätt ;)
Januari -13

Vi har fått lära oss massor, t.ex. info om de olika raserna som främst används, vilka olika grenar som finns, tävling, utrustning, hur man tränar en hund att dra, vilka problem som kan uppstå och hur man löser dem. Hunden kanske inte vill dra i uppförsbacke, springer med slak lina, lägger sig i för lågt tempo, bränner all energi i början och orkar inte mot slutet, vill inte springa om det inte finns någon/något framför som lockar, vill inte springa själv utan kompis etc. 
Med hundarna har vi tränat höger och vänster, gå framåt, hålla in till sidan av vägen och gå där, ignorera störningar, dra kätting och ta i ordentligt, dra däck, köra kickbike (åh, jag älskar kickbike), köra släde och mycket mer.

Vi fick köra kickbike genom en bana med störningar, hunden skulle dra framåt och ignorera störningarna! Inte helt lätt när man kör någon annans hund ;) Har ju suktat efter en sån här i så många år nu... Har jag kanske skäl att köpa en nu till kommande kurser?!?
Vi fick även köra hundarna framför släde och de fick dra kätting och däck (det var endast större hundar med). Alla hundar tyckte det var superkul men det är inte alltid helt lätt att lära en vuxen hund att ta i och dra när de känner motstånd bakifrån. Ofta har ju hunden fått lära sig tvärtom - att inte dra! Därför är det bra att börja redan med den lilla valpen men självklart på lättsam nivå och ingen större tyngd i selen, t.ex. kan en liten handduk användas.

Det har varit mycket fokus på friskvård, fysisk träning och skaderisker vilket jag såklart tycker är bra, "friskvårdsskadad" som jag är.

Vi har även pratat klövjning och jag har äntligen fått klart för mig hur en bra klövjeväska ska se ut och hur den ska sitta på hunden, detsamma gäller dragselen. Det finns ju så många olika åsikter där men lägger jag ihop info från friskvårdsutbildningen och denna utbildning så känner jag mig nu helt säker på hur både klövjeväska och dragsele ska sitta.

För att få själva instruktörsdiplomet ska vi nu dokumentera träningen med egen hund och även hålla en kurs med minst fyra deltagare. Jag står och hoppar här hemma av iver att komma igång men Täppas tå är ännu inte helt bra och kursen får vänta till i höst då jag har hela våren fullsmockad. Men jag kan i alla fall börja planera och jag ska beställa massa dragböcker att läsa och utrustning måste köpas in. Och sen har jag ju hundspannsresan om en månad, det kommer bli tokskoj! Förutsatt att den ynka snömängd som finns däruppe inte töar bort igen...

Avsultar med filmen om det lilla skäggiga spannet, ALLA kan dra!!!

Inga kommentarer: