torsdag 12 februari 2015

Imorgon rullar bilen mot rallyland!!!

Shakedown (typ uppvärmningsvarv på icke rallyspråk) är avklarat och ikväll körs rallyts första sträcka... när jag jobbar. Jag hade uppenbarligen inga aktiva hjärnceller i höstas när jag planerade vinterns kurser, hur tänkte jag? Jaja, jag ser samma sträcka live imorgon när den körs för andra gången så jag ska nog överleva =) 

Brukar ju alltid tippa vilka som hamnar på pallen så det måste jag ju göra även i år. Jag hoppas innerligt att Ogier vinner i år, förra året var det ju en snövall som satte stopp för vinstchansen. Precis allt kan ju hända men om alla förare håller sig på vägen utan att göra misstag så blir det såhär:

1. Ogier
2. Latvala
3. Östberg eller Mikkelssen, det är frågan... Svååårt men jag säger Östberg.

Egentligen har alla ovanstående chans att vinna så vi får se hur det blir! Hirvonen kör ju inte längre (så förbannat himla dötråkigt) och dessvärre missar även Sordo det här rallyt då han brutit ett gäng revben. Andra förare att hålla ett extra öga på är såklart vår svenska Pontus Tidemand, fd F1 föraren Kubica och sen har vi Neuville, Tänak, Meeke, Evans och Solberg (H). Det är väl det gänget jag kommer ha koll på!

Jag trodde att det skulle vara snöbrist i år igen men tydligen är det grymma förhållanden ute på de flesta sträckor (förutom kvällens Karlstad då). Jag citerar Colin Clark "it's perfect, pefect, PERFECT conditions this year!". Det kom mycket snö för några veckor sedan och sen har det töat på dagarna och frusit under nätterna vilket gett hårda isiga skogsvägar! Dessutom finns fina snövallar som kan både hjälpa och stjälpa. Får nu bara hoppas på fortsatt lämpligt rallyväder de närmsta tre dagarna så blir det ett perfekt äventyr i rallyskogen!!!

Lägger in ett av mina favvoklipp, helicam från Rämmen! Kolla serpentinerna 50 sekunder in i klippet =)

Inga kommentarer: