onsdag 2 december 2015

Frys

Har länge fnulat på vilken markering Täppas ska ha i Nose Work, alltså hur jag vill att han talar om att han hittat doften. Regelmässigt finns inget rätt eller fel när det gäller markering, man måste inte ens ha en inlärd sådan. Det viktiga är att man ser på hunden när den hittat doften. Men några exempel på markering är:
  • Sittmarkering - hunden sätter sig riktad mot doftkällan. Klart lättast att lära in men är det så smart på en liten hund som gissningsvis kommer ha doftkällan ovanför noshöjd ganska ofta? Jag tycker dessutom om att gömma doften riktigt svårt och där jag gömmer går det inte alltid att sätta sig ner. Dessutom kan jag glömma att Täppas tänker sätta sig ner utomhus under den kalla delen av året. Men jag gissar att det är denna markering de flesta kursdeltagare kommer vilja ha.
  • Liggmarkering - hunden lägger sig riktad mot doftkällan. Även liggmarkering känns lätt att lära in men det är inget jag vill ha. Dels är det lite mer fysiskt krävande och inte så snällt mot en snart trettonåring. Med en liggmarkering blir det dessutom svårt att exakt tala om var höga gömmor finns. 
  • Skallmarkering - nej tack!
  • Frysmarkering - hunden trycker nosen mot doftkällan och håller kvar positionen tills frisignal eller beröm ges. Den klart tydligaste markeringen och även snällast mot en gammal kropp. Den här markeringen känns bra även vid höga gömmor då hunden kan gå upp på bakbenen för att komma närmare med nosen. Enda nackdelen är att det tar lite tid att lära in.
Efter lite funderande under förra utbildningshelgen så valde jag frys. Första passat gick åt skogen haha! Tänkte att jag skulle lära honom frysa mot en femkrona på golvet. Belönade blick på femman, nosning på femman, nostryck på femman. Men sen gick nåt snett och det blev apportering av femman istället. Försökte vara snabb med belöningen innan han hunnit ta femman i munnen men jag kom liksom aldrig vidare. Det slutade med att jag låg raklång på golvet (för att kunna se nos och tänder mot femman, han har ju så mycket skägg) och klickern i högsta hugg. Men Trollet tog femman i munnen och slängde den i ansiktet på mig haha! Det var tryck i kastet, gjorde riktigt ont. Då gav jag upp och tänkte att jag får göra en ny plan. Som så många gånger förr med Herr Skägg ;) Sen har det faktiskt legat lite på is men nu ska jag testa en ny grej ikväll, vi får se hur det går haha...

2 kommentarer:

Linn sa...

Hahahahahahahaa!

Helena sa...

Verkar som alla tränar NoseWork - vi vill också! :)