lördag 30 september 2017

Fysioterapeutbesök

Som ett led i Atles sociala träning med människor var det i veckan dags för ett besök hos Anna. Främst i syfte att vistas inomhus i ny miljö med en främmande person men även för hanteringsträning och fyskoll. Just fyskollen insåg jag ju fick bli anpassad efter vad han klarar av men ändå...

Började med att förklara läget för Anna och sen tog jag in Atle. Anna åkte ju såklart på en utskällning men den var inte sådär hysterisk som jag väntat mig. Sen satt vi och pratade lite medan Atle fick landa i situationen. Det räckte ju liksom med att Anna bytte sittställning för att Atle skulle börja stressa.
Sen fick Anna bjuda på godis och trixa lite allmänt, det var ju inte läge att dyka ner på honom med en undersökning direkt. Bäst går det när han får lätta uppgifter att utföra, som sitt och liknande. Då har han något att fokusera på och vet vad som väntar (godis + ny uppgift). När Anna bad honom lägga sig kände jag direkt att det var överkurs (att lägga sig ner är ju lite utsatt läge) och mycket riktigt, Atle hade inga planer på att lägga sig. När han då inte kunde utföra sin uppgift blev det för mycket för honom och han kom farandes upp i mitt knä. Tanka lite trygghet och sen jobba vidare med Anna. Mitt i allt fick han syn på alla roliga balansbollar och med viftande svans nosade han runt på dem och Anna tränade lite balansövningar med honom. Han fick bland annat prova på luftmadrassen där han for omkring som en studsande känguru och Anna utbrast skrattandes nåt i stil med "han har i alla fall ingen underlagsrädsla". Haha nej, han har fått gå omkring på allt möjligt så den biten är liksom avbockad på träningslistan. Atle önskar sig iaf en luftmadrass i julklapp =)

Nu blev det ju ingen detaljkoll men han kändes fin (en hel del kan ju även utläsas av kroppshållning och rörelser) och jag fick lite allmänna tips på vidare träning med honom. T.ex. tyckte Anna att det är dags att börja träna honom på de stora balansbollarna, jag har ju mest hållit mig till de mindre. 
Och sen lite skadeförebyggande träning att tänka på då han är den explosiva typen, de drar ju lätt på sig skador. Fick också klartecken att börja lära in mer påfrestande tricks som t.ex. gå upp på bakbenen (givetvis stegvis och med måtta) som jag hittills väntat med p.g.a. hans unga ålder.

När Anna förklarade övningar mot slutet strosade Atle iväg och satte sig på luftmadrassen och studerade Anna på avstånd. Bara lite morrningar här och där när han tyckte att Anna blev för skum i sitt kroppsspråk (försök visa inlärning av sit-ups hos hund när du inte har en hund att visa på haha).

Besöket hos Anna tog hårt på Atle och väl hemma sov han i TRE timmar. Skogspromenaden fick vänta =)

Har inga nya bilder när han jobbar på balansbollarna men slänger in några från när han var yngre:

10v, på balansplattan

10v, på dubbla balansdiscar


6 mån, på balansbenen

Inga kommentarer: