torsdag 23 november 2017

Nytt trick

Atles senaste trick är "vacker" d.v.s. att sitta på bakbenen med framtassarna uppe i luften.


Som valp tiggde han på det här sättet men jag uppmuntrade aldrig den positionen då jag inte tycker att en liten valp ska sitta så i tid och otid (av fysiska skäl). Beteendet försvann med tiden men nu ville jag plocka fram det igen.
Det här tricket handlar ju inte bara om att hunden ska förstå vad som ska göras, det är även en fråga om balans och kroppskontroll (och även kroppsbyggnad, en hund med lång rygg som t.ex. tax har givetvis svårare för det här tricket). Sen är det faktiskt jäkligt bra fysträning också, har alltid med det här tricket på mina "workout dog" kurser =)

Normalt är jag ett fan av frishejping men för just detta trick tror jag det är mer tidseffektivt att använda godislockning eller någon form av target. Nackdelen är ju att det blir massa hjälper att jobba bort och det var väl lite där vi fastnade (så frågan är hur tideffektivt det var...) men nu börjar det sitta på enbart röstsignal. Jobbar även på stadgan och uthålligheten och det går riktigt bra, grym balans!

Inga kommentarer: