torsdag 21 mars 2019

Dog Parkour

Gick ju ett prova-på tillfälle i Dog Parkour för ett år sedan och har sen dess varit på jakt efter en kurs eller rent av en instruktörsutbildning för lite djupare kunskap. Det senare verkar omöjligt att hitta just nu och de få kurser som går har krockat med annat. Så när Jenny på Bergahundar kom på den brillianta idén att bilda en FB grupp där alla har som mål att träna och ta titlar i Dog Parkour så kunde jag inte låta bli att haka på! Nu är detta via International Dog Parkour Association så jag tror inte det är något som reggas i SKK. Men nu är vi ett gäng som startat upp träningen online.

Jag är övertygad att den kroppskontroll Dog Parkour ger är väldigt nyttigt ute på vandring så det är främst i det syftet jag vill träna det med Atle, även om parkouren också medför andra fördelar. Sen börjar jag mer och mer inse att Dog Parkour inte var ett så outforskat område trots allt, mycket av det som ingår har vi jobbat med ändå utan att kalla det just Dog Parkour.

Första målet är att klara Training Level Title, den allra första nivån. Som synes nedan är det ingen raketforskning så det ska nog gå bra:
  • 4 feet on - hunden går fram till hindret och placerar alla fyra tassar på det och stannar kvar i 5 sek för att sedan ta sig ner. Detta ska ske på två olika hinder varav ett ska vara minst hundens mankhöjd.
  • 2 feet on - hunden går fram till hindret, sätter båda framtassarna på hindret och stannar så i minst 5 sek. Hindret ska vara minst armbågshögt.
  • Under - hunden hukar sig och tar sig under ett hinder som är lägre än hundens huvud.
  • Through - hunden ska passera mellan två hinder som står placerade så att det är kortare än hundens kroppslängd mellan hindrena.
  • In - hunden ska placera sig själv i ett hinder som har fyra sidor och vara kvar där i minst 5 sek.
  • Balance - hunden ska balansera över ett hinder som är enligt vissa förutbestämda mått.
  • Creativity - föraren väljer två olika parkourbeteenden som kan utföras på ett och samma hinder.
Alla beteenden ovan ska genomföras självständigt och på signal. De ska ske lugnt och kontrollerat utan tecken på stress eller rädsla hos hunden.

Filmade "4 feet on" och "2 feet on" idag bara för att komma hem och inse att även föraren måste synas på filmen, jag har ju bara filmat Atle... Jahapp, bara att filma om då! Så nu måste jag införskaffa någon slags hållare för iPhonen så att den kan stå själv. 

Var så upptagen med att filma så jag glömde fota. Men Atle bjuder på en bild från igår, det blev nåt knas med mustaschen efter badet haha!

Inga kommentarer: