torsdag 11 april 2019

Kursdags

Förra veckan började Atle på kurs! Det störiga är att jag inte riktigt vet hur jag ska förklara vad för slags kurs det är. Till mina kollegor som läser detta kan jag informera om att det är konceptträning á la Absolute Dogs. Och för mina övriga läsare... Ja, det är här det blir problematiskt att förklara på ett enkelt sätt (för i ärlighetens namn vet jag inte alltid själv vad det är jag pysslar med). Men det handlar om att göra olika lekar/övningar som formar hundens personlighet snarare än att fokusera på att lära in specifika beteenden.
Tar vi Atle som exempel så har han ju personlighetsdrag som t.ex. att han kan vara väldigt impulsiv, energisk och i många fall väldigt skeptisk/pessimistiskt lagd. De personlighetsdrag han behöver stärka upp blir därmed impulskontrollen, lugn och den optimistiska sidan av honom. Här finns olika enkla övningar som påverkar just detta och över tid bör hunden bli mer balanserad. Typ...

Det här är inget nytt, såhär jobbar man ju med problemhundar ändå (stärka upp vissa egenskaper och dämpa andra) men på något sätt verkar konceptträning ha så mycket bättre effekt, folk verkar helt lyriska! Vilket jag tycker är lite förvånande för de övningar som görs är i många fall övningar som inte sticker ut på något sätt, mycket har jag redan tränat med Atle och flera av dessa övningar har jag på mina kurser. I konceptträning heter de bara andra saker...

Häromdagen var andra kurstillfället och det är tre kvar, det ska bli spännande att se vad som väntar. För Atles del tror jag inte på några mirakel då han redan verkar ha gjort många av övningarna utan att vi vetat om att det var just "konceptträning". Men om inte annat är det alltid nyttigt med lite olika infallsvinklar och det hela blir ytterligare ett verktyg i verktygslådan!


Här gör han en övning som ska stärka optimism. Våga bröta runt bland skramlande saker och leta efter godis i korgen, övningen kallas noise box om jag inte minns fel. Alltid bra med ny noise box på ny plats, hemma blir det lätt lite same, same även om jag försöker variera övningen. Vill bara höja ett varningens finger kring denna övning om nu någon vill prova, gör man fel kan man ju råka bygga på hundens skeptiska eller osäkra sida istället om övningen görs för svår så att hunden blir rädd. Börja lätt på en nivå du är säker på att hunden klarar - t.ex. äta godis ut en korg för att sedan lägga till en sak i taget (äggkartong, plastburk, skramlande saker etc), då är det lättre att se när/om hunden börjar tveka.


Har även hakat på Absolute Dogs Training Academy (online) för att ytterligare gröta ner mig i det hela. Alltid spännande med nytt tänk! 

Inga kommentarer: