onsdag 5 juni 2019

Invigning

I helgen hade min kollega Maria på FurfaceDogs invigning av sin nya lokal och träningsplan i Örsundsbro. Först bar det av ut i naturen för att leta efter ett lila ägg innehållande något spännande. Jag var lite tveksam om det skulle vara för många hundar ute och leta men väl på plats syntes inte en enda hund. Kan det månne bero på vädret - blåst och ösregn?!? Jag kan inte påstå att vi finkammade sökområdet som var ganska stort (som Skavlöten), men vi letade säkert 40 min i alla fall. Är inte alls säker på att Atle alltid jobbade, han är inte van vid den här typen av större sök. Det var egentligen bara i ett område han fick upp en spännande doft och jag följde efter honom dit han ville gå. Men sen tappade han intresset och började pyssla med annat... Vi gick till en annan plats för att sedan komma tillbaka till platsen där han fått upp doften och jodå, han vindade något igen men efter att ha gått runt i området hade vi ändå inte hittat något ägg.
Det regnade värre än någonsin och Atle började flamsa runt som han ofta gör när han är trött så vi gav upp äggjakten och åkte vidare till Salnecke Slott där lokalen finns. Atle fick ett tröstpris för sitt letande!

Atle med sitt tröstpris. Kan vara så att matte valde färg ;)

Träningsplanen var stor och fin, där kommer han helt klart kunna vara med på kurs. Inomhuslokalen hade en rolig upplevelsebana som jag är övertygad att Atle gillat men han klarar fortfarande inte av inomhusmiljöer med hundar och människor så banan gick han misste om. Men det var ett lugnt och mysigt ställe ute på landet! 

Ingen hittade ägget på utsatt tid men Täppas gamla bevakningspolare, jack russeln Leo, fick i uppgift att hitta ägget vilket han också gjorde! Atle den lilla filuren hade ju rätt där han snappade upp spännande doft två gånger! Äggskrället låg typ 10-15 m därifrån haha =) Det var gömt uppe vid taknocken på en liten stuga. Jag gick aldrig fram till stugan för det satt folk på farstun i skydd för regnet och då skulle det inte gå att söka av stugan utan att Atle började skälla på dem.
Jag blev i alla fall påmind hur kul det är med lite klurigare sök så det får nog bli mer av den varan framöver!

Inga kommentarer: