fredag 21 augusti 2020

Mina praktikhundar

Körde igenom mina fem praktikhundar i någon slags rekordfart och det var fem glada hundar som ställde upp på olika styrkeövningar! Storpudel, mellanpudel, amstaff, shiba och golden. Åldersmässigt från ung till gammal. Väldigt lärorikt att testa de olika övningarna och sedan analysera rörelser, belastning, kroppshållning och avvikelser på film i efterhand.
Jag tycker ju jämt att jag ser mer eller mindre avvikande rörelsemönster hos kurshundar, hundar man ser ute på promenad osv. Vissa grejer är ju uppenbara men sen har jag lite fått för mig att jag säkert överanalyserar också, "skadad" som man är. Men det där med överanalys kan jag nog glömma, det jag ser det finns där och ska tas på allvar. 

Alla fem praktikhundar var problemfria i rörelseapparaten. Eller... hur var det nu på den punkten? Det är det här som är grejen, att man ofta tror att sin hund är problemfri. Men på fyra av dessa fem hundar hittade vi problem, allt från lindriga saker till faktiskt mer oroväckande grejer. Detta är inget som syns när hunden bara går sina vanliga rundor på plan mark men när hunden utsätts för ovanliga rörelser där olika kroppsdelar belastas så blir det tydligt! I alla fall i mina ögon. Men det är ofta små detaljer som man måste träna sitt öga för att se.

En vanlig orsak till problembeteende hos hund är ju just smärta och ofta när jag nämner detta för hundägaren (som sökt hjälp för sin hunds beteende) så får jag 95% av gångerna alltid samma svar - "jag skulle ha märkt om min hund hade ont och jag har aldrig sett att han haltar". Tro mig, när en hund haltar är det antingen en akut skada eller ett annat problem som gått väldigt långt... Och vad är det som säger att t.ex. problem i nacken gör att en hund haltar?! Eller en rutten tand?! Så haka för guds skull inte upp er på ren hälta, titta istället efter andra saker! Små avvikande detaljer som t.ex. att hunden lägger lite mer tyngd på något ben, roterar ut ett ben i rörelse, knixar med knäleden, kortar av ett steg, inte böjer ryggen eller kanske krummar med ryggen, ryckningar i huden vid en viss rörelser eller vid beröring mm, mm. För att inte tala om ovilja att utföra vissa rörelser som t.ex. att hoppa upp i soffan eller ner från bilen. Eller ovilja att gå på grus för det gör ont i tålederna där hunden har artros. Eller "bara" rena beteendeproblem där man inte kan hitta någon logisk orsak.

Framförallt, kolla upp hunden hos fysioterapeut! För vet du inte vad du ska titta efter så kommer du inte heller se det. Men det betyder inte att hunden är problemfri...

 

Den här amstaffdamen tyckte det var himla kul med styrketräning!

Filmerna är inskickade och klara så nu ska jag bara renskriva alla träningspass och skicka in även dem. Atles träningspass och filmer är snart klara och två av tre tentor är klara. Har lite småuppgifter kvar men jag tror att jag ska hinna klart allt innan andra blocket startar, puh! Hösten är ju den mest intensiva jobbperioden och så den här utbildningen ovanpå det... sysslolös kan man vara i ett annat liv =)

2 kommentarer:

Unknown sa...

Intressant att läsa av en som inte kan så mycket om hundar.
Jäklar vad du kan mycket och vad bra du skriver !!!

Susann sa...

Kul att du tycker det!