tisdag 27 oktober 2020

Djurets möjlighet att själv kunna påverka

Har precis lyssnat på webföreläsningen "Animals in Control" (2,5 tim) av Emelie Johnson Vegh och Eva Bertilsson (vilka knappast behöver någon närmare presentation). Har ju tänkt att jag ska sätta mig in i det här i evigheter nu men det är det här med tiden... Hur som helst var det här det bästa jag hört på länge, SÅÅÅ himla bra!

Jag rekommenderar alla att lyssna på föreläsningen men om jag ska försöka sammanfatta kort och enkelt så handlar det om att lära hunden hur den kan påverka sin situation och hur den kan förmedla till oss vad den vill eller inte vill.

Dels pratade de om "kan jag få" beteenden, t.ex. att hunden ska kunna ha möjlighet att via ett beteende kunna få något den vill ha eller har behov av. Och nu snackar vi inte typ en extra middagsportion utan t.ex. att hunden ska kunna ha möjlighet att tala om att den behöver gå ut och kissa. Som exempel tog de en hund som själv hade valt att visa detta genom att tyst stirra på ytterdörren och hände inget ganska omedelbart gick hunden och kissade inomhus istället. De lärde hunden att komma och lägga huvudet i knät när den behövde gå ut, det blev ju mycket tydligare och matte behövde inte ha koll på ytterdörren hela tiden. Nu funderar säkert någon över att men kommer inte hunden konstant komma och lägga huvudet i knät bara för den kommit på att den får gå ut? Nej, inte om vi är konsekventa med vad huvudet i knät leder till, d.v.s. koppel på och ut för att kissa, kissar inte hunden omgående går man in igen, det blir alltså ingen promenad eller bus på tomten.

De pratade även om möjligheten att kunna välja mellan olika saker. Som exempel tog de ett gäng hästar i Norge som tränats till att kunna tala om huruvida de ville ha täcke på sig eller inte. Det fanns skyltar med symboler och tryckte hästen mulen mot den ena symbolen betydde det att hästen ville ha täcke. Tryckte hästen mulen mot en annan symbol betydde det att hästen inte ville ha täcke. När det var skitväder valde de allra flesta hästar täcke och i fint varmt väder valde de inte täcke =) Här började det spira lite tankar i mitt huvud för på fjällturer har jag ibland funderat över om det är läge att sätta på täcke eller om jag ska vänta lite... Det optimala vore ju om Atle själv kunde tala om hur han vill ha det!

De diskuterade även startknappsbeteenden, d.v.s. djurets möjlighet att kunna starta och avsluta något. Som exempel tog de en häst som inte tyckte om att få ögat sköljt med ögontvätt. Men när hästen tränades i att själv kunna påverka det hela gick det så mycket bättre. När hästen kände sig redo tryckte hästen huvudet mot tränarens hand och tvättande startade, efter en tid kom belöning. Ville hästen avbryta så tog den bort huvudet och tvättandet slutade direkt. När hästen efter en liten paus åter var redo startade den ögontvättningen genom att trycka huvudet mot handen. Sen kan man ju tänka att varför välja att starta ögontvätten om man har möjlighet att välja bort den men det gäller att lägga upp träningen i små steg och det har visat sig att har djuret möjlighet att själv kunna stoppa obehaget omedelbart och ha full kontroll över sin situation så är djuret mycket villigare att testa än om allt skedde med tvång utom kontroll.
I vissa fall kan det vara så att djuret kommer säga nej, nej och åter nej till något som måste göras, t.ex. ge örondroppar i ett smärtande öra. I ett sådant läge är det istället bra att ha en varningssignal som betyder "sorry men du har inget val just nu detta kommer att ske". Så att hunden inte försöker avbryta och inte får någon respons och så har vi sabbat det fina förtroendet. Och vi hamnar inte heller i att hunden tror att den ska få örondroppar så snart vi närmar oss utan det sker bara när vi förvarnar om det med varningssignalen, i övrigt kan hunden känna sig trygg.

Det är ju ur det här tänket som "fear free" formats fram men jag har hittills inte köpt det konceptet rakt av eftersom jag inte helt fått ihop det i mitt huvud när jag fått det förklarat för mig. Det är nog så att en del fear free folk är ute och cyklar lite inser jag när jag lyssnar på den här föreläsningen för nu känns allt alldeles kristallklart. Med Atle ser jag flera användningsområden för det här men måste nog lyssna på allt en gång till och göra en plan innan jag sätter igång. Spännande!

Inga kommentarer: