fredag 11 mars 2022

INTRESSANT med stora bokstäver

På senare år har jag känt att man verkligen får leta för att hitta kurser/utbildningar där man lär sig nya saker om hunden. Visst, det kommer hela tiden nya hundsporter som t.ex. Hoopers som är det senaste men om man vill lära sig mer om HUND och inte nödvändigtvis träning, då får man leta.

Under julledigheten hittade jag ju webinariet om elefantpsykologi och kände att det föreläsaren tog upp var ju i mångt och mycket applicerbart på hund och även andra djur. Föreläsaren var väldigt kunnig och hade ett lite annorlunda sätt att se på saker och ting. Jag blev nyfiken och kollade hennes hemsida, blev ännu mer intresserad och läste hennes bok.



När jag läst boken var jag fast på riktigt och lyssnade nyligen ett webinar av samma människa, fast inriktat på hund denna gång. Hon har ju ett namn som vi kan använda istället - Therese. Ska man sätta ett ämne på bok och webinar så blir det väl antrozoologi och antrokynologi. Antrozoologi är tvärvetenskaplig forskning om relationen djur-människa. Kynologi är ju läran om tamhunden så antrokynologi blir en kombo av antrozoologi och kynologi. Bara det att antrokynologi inte verkar existera som ord ännu säger en del om hur dåligt detta har nått ut, det har trots allt skett otroligt mycket forskning kring detta under 2000-talet. Mig har det ju gått helt förbi trots att jag tycker att jag ständigt söker ny kunskap. Och att beskriva det här kortfattat är helt omöjligt (börja med att läsa boken eller lyssna på webinariet som går igen i maj!) men jag skulle nästan våga påstå (och hoppas) att det här är nästa generations hundtänk!
Sen har jag ofta funderat i de här banorna även om jag inte tänkt på det i termer som antrozoologi och antrokynologi men det har alltid stannat vid just funderingar eftersom jag aldrig kunna backa upp funderingarna med fakta. Men det kan det ju bli ändring på nu!

Jag tänker inte ge mig på att skriva någon sammanfattning här, då blir jag fast framför datorn hela dagen men här kommer en LÄNK till en sida där det finns en liten presentationsvideo inför föreläsningen, den sammanfattar kort rätt bra. Ni kan (bör!) också läsa mer på Therese hemsida EMPATIA och även de två textrutorna som finns via DENNA LÄNK ger en bra kort beskrivning av vad ffa antrozoologi är.

Det här är så intressant så jag även anmält mig till en 6 månaders onlinekurs i antrokynologi för att lära mig mer om detta. Det störiga är att jag har lovat mig själv att inte starta denna kurs innan jag är klar med min fysutbildning som måste ha prio 1 fram till deadline i maj. Jaja, den som väntar på något gott!

Inga kommentarer: