fredag 18 mars 2022

Kommunicera via knappar

Jag har följt "What about Bunny" (Bunny är en blandning mellan old english sheepdog och pudel) på FB säkert över ett år och är alltid lika fascinerad över hur hon kommunicerar med sina knappar. Kolla bara i mitten av det här klippet när hon säger att hon är arg, det gör ont och att det är en främling i hennes tass. Och så hittar matte en tagg i tassen!





I klippet är det ju ganska korta ord/uttryck men hon kan bygga hela meningar också. T.ex. "go beach play Selena" (hennes hundkompis heter Selena och de brukar leka på stranden). Eller "go upstairs play dad" varpå Bunny tar en leksak i  munnen och springer upp med den till husse på övervåningen.
Vid ett tillfälle vankade Bunny omkring i vardagsrummet och tittade med jämna mellanrum på matte. Matte frågar "Bunny concerned"? Bunny svarar "yes". Matte frågar "why concerned"? Bunny säger "want settle couch", hon vill alltså lägga sig och vila i soffan men familjens andra hund har lagt sig på Bunnys plats...
Hur häftigt är inte det här liksom? Sen har jag tre miljoner frågetecken och funderingar kring det hela men det här måste ju testas! Så nu har jag beställt såna här knappar för att testa med Atle. Jag vet egentligen inte vad jag har för mål eller vart jag vill komma men vi börjar med att testa.

Spännande!

Inga kommentarer: