fredag 5 augusti 2022

Jotunheimen - Tyinholmen, Skjeneggen

Den här dagen valde jag mellan tre alternativ. Helst ville jag försöka med den tredje leden som gick till Kvitevatnet (ska det vara så svårt liksom?) men efter att ha pratat med ett svenskt par med en riesen som gått just den leden men fått vända ganska snart p.g.a. snön så fick jag tänka om. Hade spanat lite på en topp, Breikvamnosi på 1720m men det var svårt att se om det fanns snöfria partier hela vägen upp. Lite gränsfall med alla höjdmetrar på sten för Atle i år också. Så det fick bli det tredje alternativet, det säkra kortet. Knapra 500 höjdmetrar upp på Skjeneggen där man skulle ha panoramautsikt över de flesta toppar i Jotunheimen. Det var ändå klarblå himmel, sol och vindstilla (ÄR DET MÖJLIGT???) så idag skulle utsikten vara perfekt =)

Gick direkt från stugan och det var lite pyssel att hitta leden. Den skulle vara markerad så jag letade efter röda T'n. Men det visade sig vara små vita V'n istället. Kanske inte jättebra då vita små markeringar är väldigt svåra att se bland vit snö... Men ok, vi började knata uppför sluttningen. 

En bit upp på sluttningen och stugorna syns där nere. Dessutom börjar det komma moln långt borta, ska man behöva speedvandra upp för att hinna se utsikten eller?!


På väg uppåt


Efter den första stigningen planade det ut lite


Likaså efter andra stigningen och finfin utsikt bakåt!

Det var inte helt enkelt att ha koll på var leden gick, markeringarna var ärligt talat inte till mycket hjälp (om man inte kröp fram med förstoringsglas) och när marken är av sån karaktär att den inte slits av alla som går där så ser man ju inte heller någon led. Tack och lov har jag ju en eminent stigfinnare i Atle så han besparade oss säkerligen mycket snurrande genom att välja rätt väg ändå.


Jahapp, då var det dags för stenskravel!


Hurrungane, det ser ut som att ett moln kramar de vänstra topparna =)


Rusteggen


Sista stigningen och nu beundrar även Atle utsikten =)

Uppe på toppen (som mer var en platå) måste jag ändå säga att japp, det var finfin panorama utsikt i 360 grader! Och jag är ändå fröken kräsen haha =) Och fortfarande blå himmel, sol och lite vind.


Skjeneggen


I lådan finns tindeboken (toppboken) där man skriver in namn och datum.


Tindeboken, där numera även Atle finns med!












Äntligen visade sig Falketind!


Koldedalsbreen


Storegut

Och lillegut =)

Strosade runt på toppen ett bra tag innan det bar av neråt samma väg som vi gick upp. Jag tror det här var den enda turen på hela Norgetrippen som gick helt enligt plan haha!

Inga kommentarer: