måndag 22 augusti 2022

Knapparna

I våras skrev jag HÄR om att jag införskaffat knappar från Fluent Pet som jag ville testa med Atle. Det var lite mer att sätta sig in i än jag tänkt mig så jag la det lite på is. Jag tänker att det får bli höstens och vinterns projekt och nu har jag börjat kika lite på det. Det hade ju varit kul att gå en kurs eller ännu hellre utbildning i ämnet men nåt sånt finns inte. Fluent Pet har en del kom igång instruktioner men det är väldigt basic. En enda bok har jag hittat i ämnet och den ligger här hemma nu i väntan på att bli läst.



Googlar man hittar man en del, allt ifrån kaosartad improvisation med mängder av fallgropar till mer strukturerad träning baserad på t.ex. the Fitzgerald Key.

"Edith Mansfield Fitzgerald (1877–1940) was a deaf American woman who invented a system for the deaf to learn proper placement of words in the construction of sentences. Her method, which was known as the 'Fitzgerald Key,' was used to teach those with hearing disabilities in three-quarters of the schools in the United States."

Det här är väl så nära nån slags evidensbaserad metod man kan komma i just det här ämnet. Varje knapp står för ett ord och för att underlätta för en hund som kan många ord och ska bygga meningar så placeras knapparna enligt ett visst system (the Fitzgerald Key).





Sen finns det lite varianter på det och det går att göra än mer avancerat när hunden väl kan många ord och även bygga meningar. Bunny kan ju t.ex. skilja på dåtid och nutid när hon "pratar", det känns lite överkurs att starta med haha.


Atle undrar vad jag nu har hittat på...

Fortsättning följer =)

Inga kommentarer: