söndag 21 november 2010

Freestyleträning

Idag har det blivit freestyleträning för hela slanten. I och med att jag går dubbla kurser så blir det även dubbla läxor, puh!

"Spin" d.v.s. att snurra åt vänster höll på att göra mig galen. Noll resultat. Det finns ju 520 milj sätt att lära in saker på (nähä) och ett av dem är att locka med godis. Det var så jag började med "spin", hålla en godis i handen och dra runt honom med den för att sedan jobba bort godisen och hjälpa honom runt med tom hand. Det gick iof bra men steget till att sedan få honom att snurra utan min hands hjälp var långt, för långt.

Normalt shejpar jag in allt nytt men tänkte att jag testar som alla andra på kursen och kör godislockning, de funkar ju så bra för dem... Men Täppas blir så låst vid min hand att han egentligen inte vet vad det är han gör och därmed inte heller vad han blir belönad för.

Så jag började om från början och shejpade in "spin". Två träningspass tog det så bjöd han frivilligt på beteendet. Tredje passet la jag på signalen "spin" men då krakelerade allt. Han hakade upp sig på sitt och snurr, två signaler som båda börjar med bokstaven S. Så jag bytte ut "spin" till "böj" och då gick det genast bättre. Fjärde passet började jag med stimuluskontroll och tillslut kunde han växla mellan "snurr", "böj" och andra beteenden.




Sen har vi tränat vidare på blomman. Har kämpat med att få honom att apportera stjälken och inte själva blomman som han själv vill. Skam den som ger sig ;) Här har ni gentlemannen Täppas med en blomma i käften:

Måste kunna hålla blomman både ståendes...


...och sittandes.


Vi har även tränat på att bita fast i och släpa en fleecefilt. Slutmålet är att han ska rulla in sig i en filt! Han kan nu släpa filten 1m och jag tänker inte lägga så mycket mer krut på det nu förrän han kan rulla runt. Misstänker att vi kommer få problem där eftersom herren tycker det är sjukt läskigt att förlora fotfästet och rulla över på rygg. En nöt att knäcka..

Håller även på att lära in höger och vänster tass så att han kan skilja på dem. Sen trixar vi även med olika positioner runt mig, t.ex. front, mellan (stå mellan mina ben med kontakt), gå runt mig, osv. Ingen brist på sysselsättning med andra ord!

2 kommentarer:

Linn sa...

Hihi, jag körde godislockande också (det går ju för alla andra) och det gick förvånandsvärt fort att bli av med hjälpen. Däremot tänkte jag till innan och döpte kommandot till Pinn istället ;)

Susann sa...

Haha, så enkelt att bara ta bort S. Att inte jag kom på det :( Höll på och funderade en halv dag innan jag gav upp och valde Böj..