onsdag 3 november 2010

Specialsök helg 9

Lite sen uppdatering men bättre sent än adrig ;)

Då var den allra sista specialsökshelgen avslutad. Stressade nog upp mig lite i onödan för de där proven, så avancerat var det inte. Det teoretiska provet är inte så mycket att orda om så jag berättar istället om två av proven jag fick göra med Täppas.

Det skulle läras in ett helt nytt preparat och vi körde på narkotika (LSD). Enkelt tänkte jag, bara att klicka in doften i plattformen. Dock var det en gammal version av plattformen, den var svårstyrd och godbitarna studsade ut från den hela tiden eller hamnade vid fel burk. Jag blev mer och mer irriterad och Täppas likaså, dels för att han kände av min irriation men även för att han blev förvirrad när godbitarna studsade ner på golvet. Dessutom spelades det klassisk musik i labbet (inlärning för oss tvåbenta påverkas positivt av lugn musik). Och det är väl möjligt men det förutsätter att man tycker om musiken som spelas. Jag avskyr klassisk musik!! Så den påverkade mig snarare negativt haha. Men det var inte bara jag som kände såhär så efter ett tag stängdes musiken av och plattformen byttes ut mot en nyare och framförallt fungerande plattform. På bara ett pass så markerade han narkotikan!

Vi hade även prov i Läcksök. Vi skulle söka av ett stort grustag och vi visste inte hur många gasläckor som fanns utplacerade eller var de fanns. Startade Täppas och han knatade iväg, käkade lite gräs och mumsade harlortar... Efter ca 5 min när vi tagit oss igenom halva grustaget började jag fundera över om han överhuvudtaget hade nosen påkopplad. Men en stund senare hajade han till och började snurra runt. Jag tittade runt omkring mig för att få syn på gasdunken men den var ju såklart väl dold så jag såg den inte.. peppade Täppas som först försökte gå till vänster om en stor grushög, ångrade sig sedan och gick till höger för att sedan klättra upp på grushögen och ner på andra sidan där han hittade läckan! Vi fortsatte och några minuter senare när vi nästan gått runt hela grustaget kände han återigen doften av gas. Han följde molekylerna till källan som fanns ca 70cm upp i en "betongtunnel". Han fick verkligen stå på tå för att nå läckan ;)

På söndagen var det lite valfri träning och jag valde såklart cancer. Det har ju inte blivit så mycket av den träningen så han hade glömt bort hur lungcancer luktar. Jag kan knappt förstå hur han över huvud taget kan känna doften. Det är ju inte så att vi tränar på en stor bit av en lungcancertumör utan det är ju bara ren utandningsluft från en person med lungcancer. I övriga burkar finns utandningsluft från friska patienter. Träningen är självklart mer komplicerad än så men jag orkar inte gå in på det nu.
Efter ett tag markerade han iaf igen, gång på gång på gång!! Nu ska vi verkligen ta tag i cancerprojektet på allvar och träna mer regelbundet. Projektet utvecklas och förbättras ständigt och senaste nytt är att det byggts en helt ny träningsanordning, ska bli kul att prova! Jag har fått träningsdatumen och ska "bara" försöka klämma in dem i min redan fullklottrade kalender...

Självklart är det trist att utbildningen nu är slut men jag kommer fortsätta träna vidare på egen hand och jag är ju tillbaka på HundCampus inom en inte alltför lång framtid. Frågar man Täppas så är det här iaf det roligaste han någonsin gjort, avancerat nosarbete är livet ;)

Inga kommentarer: