fredag 17 december 2010

Uppdatering

I onsdags när han blev inlagd tog de massa prover som visade anemi (blodbrist), låga kaliumvärden, proteinbrist mm. Igår kollade de dessa värden igen och de var något bättre men inte bra. Igår gjorde de även ett ultraljud som visade att mag och tarmsytem inte rörde sig som det skulle. Dock var han lite piggare igår, han får ju dropp.
Idag är han ännu piggare och har börjat äta. Enligt vetten har han lite "åsikter" när de ska ta tempen och han har även skällt ut veterinärerna (tre st inblandade), det är min Täppas det!
Tyvärr har han fortfarande alldeles för blodiga diarréer för att de ska våga släppa hem honom. Så tidigast lördag eftermiddag får han komma hem.

Men det slutar liksom inte där... Allergifodret han äter ka han inte forstätta med, han fungerar inte på det (hallå, hur många ggr har jag inte påpekat detta???) och jag måste byta foder NU. Vetten hade några förslag på andra foder med bättre innehåll och som borde tillgodose en aktiv hunds behov. Även om dessa foder är lågallergena så finns ju risken att han regarerar på dem och med tanke på att han inte är fit for fight så finns risk att han kommer behöva läggas in igen. Så jag har två val:
1. Hämta hem honom så snart det är möjligt, låta honom vila några dagar för att sedan börja blanda i det nya fodret. Tål han det så kommer han bli bättre, tål han det inte så kommer han bli dålig och antagligen bli inlagd igen.
2. Låta vetten blanda i nytt foder redan nu. Detta är inte bra eftersom mage/tarm redan strular. Skulle han få reaktion så kommer han bli ännu sämre men vetten menar på att då är han ju redan inlagd och de har honom under observation. Men han kommer då få vara inlagd lång tid framöver innan han repar sig.

Vilken röra... Men eftersom inget av alternativen är bättre än det andra (enlig vetten) så har jag iaf beslutat att köra på alternativ 1. Känns inte bra att utsätta hans kropp för ytterligare påfrestning just nu. Sen tror jag också att han behöver få komma hem och vila, han är inte en social hund och trivs inte med att dagligen bli hanterad av främmande människor i främmande miljö.

Nä, nu ska jag ut och skotta. Finns det något som kan pigga upp mig så är det snö!

Inga kommentarer: