söndag 6 februari 2011

Hundmötesträning och lösa hundar

Sen Täppas var inlagd så har hundmötesproblemen kommit tillbaka med full styrka. De första dagarna efter att han kom hem var han helt okontaktbar vid hundmöten, rejäla utfall gjorde han. Jag misstänkte att det berodde på att han inte mådde bra och det var väl delvis rätt eftersom utfallen dämpades allt eftersom han blev piggare. Men problemen finns kvar och jag har nu börjat om med hundmötesträningen, det går bättre och bättre. Tyvärr får man inte så mycket hjälp (snarare tvärtom) av många andra hundägare. Ett klassiskt scenario som tyvärr sker alltför ofta är följande:

Vi är ute och går och längre fram på vägen kommer en lös hund gåendes med sin ägare. Jag fångar upp Täppas, ber honom gå fot och ser till att ha mig själv emellan honom och den mötande hunden. Hunden kommer fram mot Täppas för att hälsa, ägaren gör ingenting. Jag stoppar/föser undan hunden med benet och håller bort Täppas. Hunden försöker hälsa på Täppas genom att smita runt bakom mig men jag föser på nytt bort den med benet. Dock är den envis och jag tar tillslut tag i halsbandet och håller bort hunden samtidigt som jag tittar på ägaren och ber henne kalla in sin hund. "Får de inte hälsa"?? undrar hon. Nu vet inte jag vad i mitt uppförande (ta ut avstånd, be Täppas gå fot, gång på gång fösa bort hennes hund) som fick henne att tro att jag ville att hennes hund skulle hälsa på Täppas... Svarar att nej, de ska inte hälsa, vi tränar på att passera och dessutom fungerar inte min hund med alla hundar. "Oj, är han aggressiv"? undrar kvinnan samtidigt som hennes hund PÅ NYTT går fram till Täppas så att jag får stoppa den med mitt ben.
En del ägare blir arga när jag föser bort deras hund med benen, men är det en hanhund så skulle det smälla (nej, Täppas biter inte andra hanhundar men han tjafsar rejält) så jag gör bara deras hund en tjänst. Dessutom är det enligt lag jag som bär ansvaret för om min hund ställer till problem. Även om Täppas är kopplad och den andra hunden kommer fram lös... det kan jag tycka vad jag vill om men sådan är lagen.

Har svårt att förstå att så många förutsättar att det är ok att deras hund går fram till alla andra hundar för att hälsa. Om de visste hur mycket tid många lägger ner på hundmötesträning, och hur mycket av denna träning som raseras varje gång det kommer fram en lös hund. Eller för all del, hunden behöver inte vara lös, det är många som släpper fram sin hund i flexikoppel utan att fråga om det är ok.
Sen är det faktiskt ganska respektlöst även mot den egna hunden, vad är det som säger att hunden som deras hund går fram tilll är "snäll"? Deras hund kan, om det vill sig illa, bli både skadad och skrämd för resten av livet om den blir påflugen. Det spelar ingen roll hur snäll deras hund är (det är ofta det argumentet jag får höra) om den andra hunden får för sig att tjafsa.

Visst, jag skulle redan på långt håll kunna ropa att ägaren ska koppla hunden. Men en del har ju faktiskt kontroll över sin hund och deras hund kan utan problem passera lös förbi andra hundar även om ägaren går tio meter bakom. Så det känns lite dumt att börja gapa om att de ska koppla hunden om det nu är så att hunden fixar att passera.

Slutligen ska jag väl bara klargöra att jag inte har något emot att hundar går lösa, men de måste kunna kallas in. Och framförallt är det bra om ägaren ens försöker kalla in hunden... Har full förståelse för att med en valp/unghund så måste man någon gång ta bort koppel/långlina och se om träningen gett resultat, kan hunden vara lös? Och visst, shit happens, hundar har egen vilja och även om den oftast kommer på inkallning så kanske det skiter sig någon enstaka gång och den springer fram till en annan hund. Jag har förståelse för det också. Det jag stör mig på är att alltför många vandrar omkring med sina lösa hundar, har noll inkallning på dem och låter dem springa fram till allt och alla.

Så, nu har jag gnällt klart för idag!

Inga kommentarer: