onsdag 16 februari 2011

WRC Rally Sweden 2011

Rallydimman i mitt huvud börjar så sakta lätta så här kommer en sammanfattning (ok, det blev lite långt...) av helgen.

I fredags, i full snöstorm och trafikkaos så bar det av till Hagfors, norr om Karlstad. Det var en chansning att åka i det vädret men rallyt är ju världsviktigt! När vi kom in i Värmland kunde rallyt följas via rallyradion, perfekt att få alla förares tider så att man har koll på hur de ligger till. Det var ca 230 tävlande i olika klasser men det var ju såklart WRC bilarna som lockade. Totalt kördes 22 sträckor, i snitt 2 mil/sträcka.

Väl framme vid sträckan Vargåsen (favorit från förra året) var det dags att pulsa rakt ut i Värmlandsskogen för att komma till hoppet vid Colin's Crest. Bilarna flög över hoppet och dånade vidare lika snabbt som de dök upp.

Efter fredagen ledde norrmannen Mads Östberg. Han brukar inte köra så bra men har en bättre bil i år, honom får nog toppförarna se upp med. Stackars Loeb som startade först på alla sträckor fick agera snöplog åt resten av bilarna. Räikkönen körde bra förutom en snurr och punktering.

Mads Östberg


På lördagen gick vi upp i ottan för att köra de 8 milen till Sågen. Rallyförarna kör ju också på vanliga vägar mellan sträckorna och tidsschemat är tight så fort går det! Men alla ser till att släppa förbi dem så att de inte sinkas. Rätt kul att sitta där i bilen medans världens bästa WRC förare dånar förbi!
För att komma till Sågen fick vi pulsa ca en km i kuperad skogsterräng i 22 minusgrader. Kan man starta morgonen på ett bättre sätt?!? Vet att vissa fick pulsa 5 km vid andra sträckor... Solen sken från klarblå himmel och väl framme vid sträckan hittade vi en bra plats efter att jag ett antal gånger sjunkit ner med snö till midjan.

Regerande världsmästaren Sebastien Loeb vid Sågen.

Och här kör Räikkönen förbi:




Pulsade oss tillbaka till bilen och åkte till serviceplatsen för att höra förarnas kommentarer och se bilarna bli servade. En del är hela och fina medans andra ser ut som skrot. På 20-25 min plockar mekanikerna isär bilarna, byter ut delar mm. och sätter ihop dem igen.

Räikkönen på väg till service

Snart klar. En Citroen WRC DS3 (samma som Loeb, Ogier och Solberg) men Kimi kör för sitt eget team ICE ONE RACING och bilen är designad därefter.


Nästa sträcka att besöka var Fredriksberg. Här fanns "Rally Camp" där folk campat i militärtält under natten. Måste varit sjukt kallt men hittar man inget boende så har man väl inget val, rallyt måste ses!! Vi fick bra platser vid en skarp kurva mellan två raksträckor och såg bilarna svischa förbi med några minuters mellanrum medans mörkret började lägga sig över skogen.

Sen rullade bilen vidare ner mot Karlstad och racet på travbanan. Många valde att se racet från inomhusläktaren men varför sitta bekvämt inne när man kan stå ute vid staketet och frysa och andas härliga avgaser?!? Självklart stod vi ute.
Min kamera och mörker är ingen bra kombination så från travbanan får det bli en kortare youtubefilm med de fyra citroenförarna Loeb, Ogier, Solberg och Räikkönen. Det här är iof från torsdagen men det är exakt samma sträcka som kördes på lördagkvällen:



Under lördagen gick finländaren Mikko Hirvonen upp i ledningen. Ovanligt många fick punktering, det är ny däcksleverantör och däcken har väl inte hunnits testas tillräckligt. Patrik Sandell som kör i en klass under WRC höll på att sabba Loebs rally totalt när Sandell snurrade på Sågen och sedan körde iväg åt fel håll... där Loeb kom farande.

På söndagen vaknade vi upp till 25 minus men ute vid sträckorna i skogen var det 28 minus. Latvala som körde sönder fronten fick kall luft inblåst i bilen och såg ut som en isgubbe. TV-teamens kablar gick av i kylan och bilarna var tröga. Min kamera ville knappt samarbeta i kylan och mina händer ville definitivt inte lämna vantarna ;) KALLT!

Några bilar uppställda i väntan på att få köra in till serviceplatsen. Från vänster: Östberg, Solberg och Latvala med pajad front.


På rallyts sista sträcka, Gustavsfors Power Stage, körde norrmannen Petter Solberg väldigt konstigt. Det visade sig sen att det var hans kartläsare som körde. Varför? Jo, på fredagen blev Solberg av med körkortet när han körde för fort mellan två sträckor (vilken förare gjorde inte det och så plockar polisen en av dem?? Känns som att polisen borde fokusera på att ta de fulla rallyfansen som kör omkring på vägarna, de är betydligt större trafikfara än WRC förarna). Han fick dispans i 48 timmar men dipensen gick ut precis innan sista sträckan på söndagen så kartläsaren fick köra haha!

Rally Sweden 2011 vanns, precis som förra året, av Mikko Hirvonen. Tvåa kom Mads Östberg och trea Jari-Matti Latvala (vad var det jag sa om nordbor). Kimi Räikkönen slutade på en mer än godkänd åttonde plats (att jämföra med förra årets trettionde plats) och slog några av de mer etablerade WRC förarna.

Vinnaren Mikko Hirvonen med kartläsare, bild från rallysweden.com


Avslutar med en film med highlights t.ex. Hennings crasch som gjorde att han fick bryta, Ogier som felbedömer en sväng och kör in i avspärrningarna, Kimis snurr på shakedown och aningen skumma vänstersväng, Sandell som kör åt fel håll, Solbergs förarbyte och Loebs konstiga bil problem efter sista sträckan mm. Se och njut!


Inga kommentarer: