tisdag 7 augusti 2012

On top of Städjan!

I all röra har jag glömt att skriva om Städjan. Det var ju vårt lilla projekt den här sommaren, att gå upp på Städjans topp, 1131 m över havet.
Städjan fotad från Fulufjället. Ser inte så stort ut men tänk då att avståndet är 4-5mil fågelvägen...

Städjans norrsida fotad från Nipfjället förra året (fast nu gick vi upp på andra sidan).
Det fanns lite olika vägar att gå och det blev den brantaste, lika bra när vi ändå var i farten ;) Ok, visst var det jobbigt men inte alls så jobbigt som jag trott.
Från parkeringen gick leden först rätt flackt in i skogen för att sedan blir brant och stenig. Efter ett tag kom vi upp på en platå som låg precis över trädgränsen där vi kunde hämta andan lite innan det var dags att ta sig upp till toppen.

Fick besök av renar lite då och då. Täppas och renar är förresten ingen bra kombination! Renarna är rätt nyfikna och kommer springandes för att kolla läget. Inte helt ok tycker Täppas ;)


Här är vi uppe på platån och har bara sista biten kvar. Egentligen är det ju två toppar men den vänstra är den högsta.

På Städjans topp - mission completed!

Täppas på toppen =)

Det här är näst högsta toppen. Fråga mig inte varför renarna väljer att frivilligt gå upp där (de var även uppe på högsta toppen). De kanske njuter av utsikten, vad vet jag =) 
Sådär ja, Städjan avklarat. Letar nu efter högre fjälltoppar att ta mig en titt på. Synd bara att de ligger så off ;) Hade varit betydligt trevligare om de låg granne med t.ex. Ultuna... 

Inga kommentarer: