söndag 30 september 2012

Letat presentsnöre i skogen

Denna helg har jag haft de två sista kurstillfällena på kantarellsökskursen hos VaBK. Ett trevligt gäng som jag hoppas ger sig ut i svampskogen framöver!

På lördagen blev det även lite kantarellsök på egen hand när vi mötte upp Viktoria med Bella och Kiro. Det var inte helt lätt att hitta svamp i regn och mörker =) Inte fick vi någon hjälp av Täppas heller, han verkar ha raderat trattkantarelldoften ur minnet. Gula däremot går alldeles utmärkt!

Idag hade Anna varit ute på förmiddagen och lagt blodspår så på eftermiddagen begav vi oss mot skogen med vovvarna. Spåret var snitslat med guldfärgat presentsnöre och jag hade fullt sjå att hålla koll på om jag var rätt... gav upp tillslut och bestämde mig för att lita på Täppas. Vid ett tillfälle märkte jag att han var väldigt förvirrad så då tog jag tillbaka honom till spåret (eller iaf där jag misstänkte att spåret gick...) och sen gick det bra. Det är ju så nyttigt att gå spår man inte själv lagt, det blir ju läsa hund på ett helt annat sätt. Vid sista vinkeln upptsod lite problem och i efterhand förstår jag att det berodde på att han redan där kände doften av klöven som fanns en bit bort. Anna hade fått order om att hänga upp den högt, vill ju inte riskera Trollets liv om han råkar slicka lite på klöven...
En liten del av spåret sprang han faktiskt omkring med presentsnöre runt svansen, det ramlade ner när han gick under en stor gren. Såg rätt kul ut =)

Ge hit!!!
Sen blev det apportering för Täppas del och ett personsök för Basse. Därefter körde vi lite improviserad bevakning, riktigt skoj var det. Framförallt när vi skulle slå våra kloka hjärnor ihop och komma på ett bra upplägg för patrullstigen, det slutade med att jag stod dubbelvikt av skratt. Jaja, det ska vara kul att träna hund ;) Hur som helst figgade jag nog lite för nära motionsspåret, det var inte helt lätt att sitta gömd, ha koll på var Anna och Basse befann sig, braka med kvistar och försöka se helt normal ut när folk passerade hehe ;) Det gick iaf bra, svårigheten för båda hundarna låg i att hitta föremålen som var gömda högt upp. Mer träning där med andra ord!

Inga kommentarer: