tisdag 18 september 2012

Slalomträning

Förra veckan började jag träna slalom med Täppas. Det finns ju mängder av övningar för att lära in det perfekta slalomet i agilitysyfte men Täppas fattade verkligen noll, nada, zero =) Tillslut såg han ut som en förvirrad höna så jag plockade fram klickern och började shapa istället. Eftersom han kan gå slalom mellan benen så tänkte jag att det inte borde ta så lång tid innan han fattade galoppen. Men där hade jag fel, det tog en jäkla tid...
I helgen började det iaf lossna och vi ökade på till 4 pinnar. Då fick jag problem med att han gick förbi tredje pinnen på yttersidan istället för att svänga in efter den andra... Jag lyckas visserligen hejda honom genom att själv backa lite men vad lär han sig av det? Inte mycket mer än att följa efter mig... Varje gång han gå förbi pinnen minsta lilla så tränar han sig ju dessutom i detta felaktiga beteende, det måste alltså brytas. På filmen nedan belönar jag på slutet och därmed hela kedjan, även att han var på väg förbi pinnen. Inte bra =)
Jag vet att han går in på fel sida om första pinnen (de ska ju gå in till höger om första pinnen) men det här är bara i aktiveringssyfte så för min del spelar det ingen roll.
 

Jag löste det genom att, när han precis passerat andra pinnen, så satte jag fram en targethand (på min sida) så att han sökte sig ditåt och fick belöning. Efterhand jobbade jag bort handen men han fick fortfarande belöning när han snabbt svängde runt andra pinnen. Sedan jobbades även belöningen bort. Ökade därefter på till först fem och sedan sex pinnar. Då dök samma problem upp igen, han gick förbi femte pinnen på yttern... Men med lite tragglande blev det bra tillslut!

 
Nästa utmaning blir att få honom att fixa slalomen helt självständigt utan att jag går bredvid =)

4 kommentarer:

Ninni Österholm sa...

Ser bra ut, men(!) om ni vill tävla agility, se till att lära in ingångarna från rätt håll från början. Man ska alltid, alltid gå in från högersidan på slalomet, alltså så att hundens vänstersida är mot pinnarna från början ;)

Susann sa...

Hej Ninni, kul att du hittat hit! Ja precis, jag vet att slalomingången är helt fel men min hund står på livslång medicinering och därför får vi inte tävla i vare sig agility eller något annat =( Därför har jag inte brytt mig om att han går in till vänster om första pinnen. Ska kika in på din blogg senare!

Madeleine sa...

Ååh vilken tur jag hittade hit! Väldigt trevlig och fin blogg, det gillas starkt! Alltid kul med nya djurbloggar^^
Duktig han är ändå tycker jag! ^^

Susann sa...

Kul att du hittat hit Madeleine!