söndag 21 april 2013

Extreme mouth makeover

En stor nackdel med det foder Täppas äter är att det ger så jäkla mycket tandsten! Dessutom måste han äta det uppblött vilket ger noll tuggmotstånd. Han hade aldrig minsta problem med tandsten tills han bytte foder för snart 1,5 år sedan. Pang sa det, jag hängde inte med och förra våren var det bara att söva och låta vetten plocka bort. Sedan dess har jag mer eller mindre regelbundet borstat tänderna men nu börjar det bli lite gränsfall igen, i alla fall på vissa tänder.

Tycker det är så jäkla onödigt att behöva söva honom för att ta tandsten, magen mår ju inte bra av att fasta. Så jag har börjat skrapa lite på egen hand men det är inte helt poppis med den där metallskrapan i munnen ;) Fick tips om att använda naglarna, och ja, det funkar ju rätt bra det med (även om det känns lite urk att skrapa med naglarna...). Täppas är iaf betydligt mer bekväm med att ha mina fingrar i käften jämfört med skrapan. Så det ska nog bli ordning på det där så småningom, skrapan ska hur som helst läras in men det tar nog sin lilla tid... Puh, bara att få in en tandborste i munnen på honom utan att han blev galen tog en evighet. Fick ju börja med att leka apportering med den för att få den positiv liksom...

Sen måste jag borsta oftare än vad jag gjort. Jag har nu två olika borstar, en lite grövre för större ytor och en mindre för pilliga partier där det är svårt att komma åt.


Sen har vi ju det här med att tugga på hårda kex eller gnaga på tuggben... ja, det går ju av förklarliga skäl inte. Har dock kommit på att om jag petar in lite foderkulor i tuggleksakerna nedan så blir det ändå en hel del tuggande och nötande på tänderna när han försöker komma åt bitarna. Kan väl inte jämföras med hårda tuggben men det är ju bättre än inget alls.


Slita sönder toarullar älskar han så det får han också pyssla med. Det ska nog bli ordning på Skäggets käft framöver!

Inga kommentarer: