onsdag 16 juli 2014

Anatomi

Gör ett depåstopp hemma i Täby och medans målarna hänger och klänger på mitt hus så roar jag mig med anatomiplugg.
Varenda litet ben och varenda möjlig och omöjlig muskel försöker jag nöta in på latin, engelska och svenska. Var har muskeln sitt ursprung och var fäster muskeln? Vilken funktion har muskeln, i vilka rörelser är den agonist, synergist eller antagonist? Hur kan man träna denna muskel? Symtom på skador i muskeln?

Om vi sen fokuserar på muskelns uppbyggnad så är det en hel vetenskap i sig. Hur är muskeln uppbyggd och vilka muskelfibertyper finns och vad skiljer dem åt vid fysiskt arbete rent förbränningsmässigt (aerobt och anaerobt)? Och hur reparerar sig muskeln vid skada, hur ser läkningsprocessen ut? Hur hållbar blir muskeln efteråt? Vad kan man göra för att påskynda läkning?

Tillslut snurrar det lite i huvudet. Eller nej, det känns snarare som jordbävning ;) Men pusselbitarna faller nog på plats tillslut.

Har ju av förklarliga skäl spanat lite extra på hundens tår:  

Skelettets delar (framben)

Muskler i frambenet

Vill man ha ännu roligare kan man även lära sig namn på artärer, vener och nerver. Så "kul" ska vi tack och lov inte ha, det är ingen veterinär jag ska bli.

Får typ huvudvärk bara av att öppna den här boken ;)

Nä, nu stänger hjärnkontoret för idag. Over and out! 

Inga kommentarer: