torsdag 9 oktober 2014

Hemmagym

Som ni vet har ju Täppas haft lite ont i ryggpartiet, eller snarare muskulaturen kring länd- och korsrygg (si-leden för att vara exakt). Under augusti fick han tre täta laserbehandlinar och sedan har jag jobbat hemifrån med massage, stretching, olika övningar och sedan följt upp med laserbehandling ungefär var fjärde vecka. Nu är det i princip helt bra och vi får bara hålla koll på att det inte kommer tillbaka!

Jag har fyllt på mitt förråd av FitPAWS produkter och Täppas tycker det är så kul med alla övningar man kan hitta på. Hans största problem är just motivationen, den är ofta på tok för hög... Det resulterar i att han bara hasplar sig igenom övningarna, halkar och ramlar ner från redskapen. Så jag har fått jobba mycket på att hålla honom lugn. Jag har även jobbat på att lära in en förståelse för momenten och ofta på signal, det gör att han utför övningarna mer kontrollerat än om jag bara lockat med godis.

Övningarna kan varieras i det oändliga!
Dock är det två saker jag behöver lära honom. Dels är det att ställa sig upp från sittande och liggande position. I dagsläget använder jag handhjälp för att få upp honom i stående. Det är visserligen inget fel med det, kvalitén på rörelsen blir ju inte sämre för det. Dock är jag lite allergisk mot att fastna i godis och handhjälper, jag lär gärna in momenten på enbart röstsignal.
Sen behöver jag även lära honom att placera baktassarna på olika balansredskap. Han kan backa upp på dem men jag har ju lärt in backa på så vis att den signalen betyder att han ska backa en lång sträcka. Så jag får liksom inte stopp på honom... Jag får hitta en egen signal som betyder: placera dina baktassar på balansredskapet och STÅ STILL!!!

Jag tänkte framöver göra en film med tips på vad man kan göra med olika balansredskap. Några lätta moment har jag satt ihop redan nu så här kommer en liten förhandstitt:


Inga kommentarer: