torsdag 2 oktober 2014

Webinar

Bara för att utbildningen är slut betyder det inte att jag är fullärd eller inte vill lära mig mer =) Igår hade jag därför bokat in ett webinar som handlade om näringslära för hårt arbetande hundar. Punkter som togs upp var t.ex:
  • Hur mycket ökar hundens energibehov vid hård fysisk aktivitet?
  • Vilken typ av mat ska man ge för optimal uppbyggnad, prestation, återhämtning mm. när det gäller de olika hundsportgrenarna?
  • Hur ska mängden mat fördelas över dygnet?
  • När ska maten ges i förhållande till träningspassen?
  • Hur ska man tänka när hunden ska utfodras under långvarigt arbete (t.ex. långa draghundstävlingar), ska hunden ens utfodras under arbete? 
  • Vad ges lämpligast för bra återhämtning?
  • Hur ska man tänka kring utfodring sett över hela året, med viloperioder, uppbyggnadsperioder och intensiva tränings/tävlingsperioder?
  • Ska tillskott ges och i så fall vilka?
Jag är ju en fodernörd ut i fingerspetsarna så det här är ju såklart väldigt intressant! Dessvärre inget jag kan tillämpa på Täppas då han inte är en hårt arbetande hund och så kan han ju bara äta sina fantastiska sojapuffar ;)
Men jag är övertygad att många skulle få en mer välmående hund med bättre prestation på träning och tävling om man hade lite mer kunskaper kring de punkter jag nämnde ovan. Det känns annars som något som lätt glöms bort och vanligtvis kanske man bara väljer ett mer energitätt foder och kanske ökar på mängden lite. Men det finns så mycket mer man kan göra!

Inga kommentarer: