onsdag 4 mars 2015

Höger och vänster

Har påbörjat dragträningen lite med att nöta höger och vänster. Det har vi ju tränat tidigare, i bollvallningen. Men det är många år sen så jag vet faktiskt inte hur mycket han minns. Troligtvis ingenting så jag började om från noll. Använder mig av targets för att få ut honom åt de olika hållen. Tänkte försöka undvika handtecken helt då man i draget inte vill att hunden har fokus på föraren. Fokus ska ju var fram, fram, fram i full fart! Jag vill alltså inte att han söker kontakt med mig för att se vart jag pekar. Visserligen kan jag jobba bort handtecknen men de kommer liksom ändå finnas där i hans minne, blir han osäker finns risk att han vänder sig om för att titta efter om jag kanske pekar åt något håll ;) Lyssna istället!



Man kan även utnyttja riktningsbyten ute på promenaden genom att säga höger eller vänster varje gång hunden tydligt går åt det hållet i t.ex. en korsning. Enbart det lär ju ta en evig tid men i kombination med annan träning kan det nog vara bra. Vi får se hur det går!

Inga kommentarer: