tisdag 16 juni 2015

Eukalyptus

Som jag skrivit tidigare blir det ju utbildning i Nose Work i höst och för att skona Täppas lite så tänkte jag lära in den första doften redan nu. I steg 1 använder man sig av flytande eukalyptushydrolat som droppas på en tops eller en möbeltass.

Jag plockade fram plattformskopian där jag kan ha fyra burkar. Jag hade tre tomma burkar och i den fjärde droppade jag två droppar eukalyptushydrolat, det är den rekommenderade mängden vid nyinlärning. Jag kan säga att det nog var lite väl tilltaget med två droppar, det typ stank i burken.


Startade Täppas och klickade direkt när han nosade på rätt burk. Efter tre upprepningar testade jag att vänta ut honom lite och jodå, han dröjde kvar vid rätt burk! Sedan uppstod ganska omgående problem, han började slarva och framförallt började han bita i locket på burkarna. Han stängde av nosen och blev bara frustrerad. Jag hade en känsla av att det var alldeles för lätt så jag valde att lägga i en avklippt topsbit i varje burk. I rätt burk la jag en tops med två droppar eukalyptus på. Nu när topsdoften fanns inblandad fick han tänka till lite och genast gick det bra igen, bitandet var som bortblåst och han gjorde allt rätt.

Sen är det väl på sin plats att förtydliga att jag inte har en aning om jag gör rätt, eller snarare om jag lär in det här som det är tänk enligt Nose Work sportens regler. Så om någon kopierar upplägget så står jag inte för om något blir galet haha =) Man skulle ju t.ex. kunna ha bara en burk inledningsvis och belöna varje gång hunden nosar på den, det är kanske lite mer pedagogiskt om hunden aldrig tränat med plattform tidigare.

Nu har jag precis kört ytterligare ett träningspass med nya burkar som är nersänkta i plattformen så att de inte ens lockar fram bitandet om det skulle dyka upp igen. Den rätta topsen hade en droppe eukalyptus och han tar doften utan problem. Jag tycker att en droppe är jättemycket, luktar jag själv på burkarna är det inga problem att avgöra vilken som är rätt. Men, men, ska det vara en droppe så får vi väl hålla oss till det då.

Fortsättning följer =)

Inga kommentarer: